A Zsoltárok Éneklésének Szükségessége

2021.07.18. Off By neilnejmed

English: The Necessity of Singing the Psalms

A Bay Psalm Book egy metrikus zsoltárkönyv, amelyet először 1640-ben nyomtattak ki a Massachusetts állambeli Cambridge-ben. Ez volt az első könyv, amelyet Észak-Amerikában nyomtattak

Bay Zsoltáros könyvének előszava(1640)

Beszéd, mely nemcsak a Szentírási Zsoltárok éneklésének mennyei rendtartásának törvényességét, hanem szükségességét is kijelenti Isten gyülekezeteiben.

A Zsoltárok éneklése, noha semmi mást nem lehel ki, mint szent harmóniát és dallamot: mégis az ellenségnek oly ravaszsága és természetünknek ellenségessége az Úr és az ő útjai ellen, hogy szívünk e harmóniában is találhat viszályra okot, és e szent dallamban is találhat a széthúzásra szolgáló cifraságokat [azaz fantáziadús elképzeléseket].

Ugyanis három kérdés különösen felkavaró volt az énekléssel kapcsolatban. Először is, milyen zsoltárokat kell énekelni a gyülekezetekben: Dávidéit és más szentírási zsoltárokat, vagy az istenfélő emberek adományai által kitalált zsoltárokat az egyház minden korszakában. Másodszor, hogy a szentírási zsoltárokat, akár saját szavaikkal, akár olyan verselésben, ahogy az angol költészetben is szokás? Harmadszor, ki énekelje őket: az egész gyülekezet együtt, hangjukkal együtt, vagy egy ember énekeljen egyedül, a többiek pedig csendben csatlakozhatnak, és a végén áment mondjanak?

Ami az elsőt illeti, Dávid zsoltárainak éneklése bizonyára elfogadható istentisztelet volt, nemcsak az ő idejében, hanem az azt követő időkben is, mint Salamon idejében (2Krón 5:13), Jósáfát idejében (2Krón 20:21), Ezsdrás idejében (Ezsdrás 3:10-11), és a szövegből nyilvánvaló, hogy Ezékiás idejében is megparancsoltatik számukra, hogy Dávid és Aszáf szavaival dicséretet énekeljenek (2Krón 5:13; 29:30), ami egy helyen egyszerre két kérdés (az első és az utolsó) megoldására is szolgálhat, mert megkérdezhető, hogy ez a parancsolat ceremoniális vagy morális volt-e. Néhány dolog benne valóban ceremoniális volt, mint például a hangszereik stb, de milyen szertartásosság volt abban, hogy Dávid és Aszáf szavaival énekeltek dicséretet. Ha Dávid ugyanis Krisztus előképe volt, akkor Aszáf is az volt? Minden, ami Dávidnak tulajdonítható, mintakép volt-e? Vajon az ő szavai (amelyek erkölcsi, egyetemes és örök érvényűek minden nemzetben és korban) mintaképek-e? Milyen forma képzelhető el abban, hogy az ő énekeit felhasználva dicsérjük az Urat? Ha azért voltak mintaszerűek, mert hangszerek szertartása kapcsolódott hozzájuk, akkor imáik is mintaszerűek voltak, mert a tömjénezés szertartása kapcsolódott hozzájuk: de tudjuk, hogy az ima akkoriban a tömjénezés ellenére is erkölcsi kötelesség volt; így az éneklés is azokban a zsoltárokban a hangszerek ellenére is. Azonkívül, ami típusos volt (mint hogy hangszerekkel énekelték őket a papok és leviták huszonnégy rendje 1Krón 25:9), annak erkölcsi és szellemi megvalósulása kell, hogy megtalálható legyen az Újszövetségben is, elsősorban a szentek minden gyülekezetében, akik királyokká és papokká lettek (Jel 1:6), és az Isten első zsengéi (Jel 1:6; 14:4), mint ahogy a leviták is azok voltak (4Mózes 3:45), akik szívvel és ajkakkal, hangszerek helyett, dicsérik az Urat; akiket, ahogy egyesek okosan gondolják, huszonnégy vén (Jel 4:4) által állítanak be az egyház érett korában (Gal 4:1-3), a papok és leviták huszonnégy rendjének megfelelően (1Krón 25:9). Ezért nem néhány kiválasztott tagnak, hanem az egész egyháznak lett megparancsolva, hogy tanítsák egymást Dávid zsoltárainak mindenféle fajtájára, némelyiket ő maga mizmorimnak: zsoltároknak, némelyiket tehillimnek: himnuszoknak, némelyiket shurimnak: lelki énekeknek nevezi. Ha tehát Dávid zsoltárainak éneklése erkölcsi kötelesség és ezért örökkévaló; akkor az Újszövetség szerint nekünk is éppúgy kötelességünk énekelni azokat, mint az Ószövetség szerint; ha pedig kifejezetten meg van parancsolva, hogy Zsoltárokat, Himnuszokat, Lelki énekeket, akkor vagy Dávid zsoltárait kell énekelnünk, vagy pedig állíthatjuk, hogy azok nem lelki énekek: amelyeket a Lélek rendkívüli ajándékaival írtak, különösen Isten lelki Izráelének kedvéért, nem csak azért, hogy olvassák és hirdessék (mint a Szentírás más részeit), hanem hogy énekeljék is, ezért azok a leglelkibbek, és még mindig énekelendőek Isten egész Izráelének: és bizony, amint túlságosan nagy a bűnük azoknak, akik megengedik, hogy Dávid zsoltárait (mint más írásokat) a templomokban olvassák (ami az egyik cél), de ne prédikálják azokat, ami a másik cél, úgy égbekiáltó a bűnük Isten előtt azoknak is, akik megengedik, hogy olvassák és prédikálják őket, de igyekeznek megfosztani az Urat a harmadik végcél dicsőségétől, mégpedig attól, hogy énekeljék is őket a keresztyén gyülekezetekben.

  1. Ellenvetés. Egyesek azt állítják, hogy az ősegyházban a szentek saját maguk állították össze a lelki énekeket [vagyis a kompozíciójukat], és énekelték azokat az egyház előtt (1Kor 14,15-16).

Válasz: Először is azt válaszoljuk, hogy azok a Szentek a Lélek rendkívüli (akkoriban gyakori) ajándékai által állították össze ezeket a lelki énekeket, amelyek által képessé váltak arra, hogy idegen nyelveken dicsérjék az Urat, amiről a tanult Paraeus bizonyítja, hogy azok a zsoltárok elhangzottak, az említett helyhez fűzött kommentárjában, a 14. versben, mely rendkívüli ajándékokat, ha még mindig lennének az egyházakban, most is meg kellene engednünk nekik a hasonló szabadságot. Másodszor, ha feltételezzük, hogy azokat a zsoltárokat közönséges ajándékkal énekelték (amit feltételezzük, hogy nem lehet kimutatni [azaz bizonyítani]), következik-e ebből, hogy nem énekelték, és hogy nem szabad Dávid zsoltárait énekelnünk, kell-e ugyanis, hogy egy magánember közönséges ajándékai elnyomják a Lelket, amely még mindig szól hozzánk szolgája, Dávid rendkívüli ajándékai által? Nincs a legcsekélyebb példa, vagy előírás, vagy tarka indok az ilyen merész gyakorlatra.

  1. Ellenvetés. A lelkészeknek megengedett, hogy megfogalmazott imákat imádkozzanak, akkor miért ne énekelhetnének saját magunk által megfogalmazott zsoltárokat? Nem kell-e énekelnünk a Lélekben éppúgy, mint Lélekben imádkoznunk?

Válasz: Először is azért nem, mert nincs meg minden jó lelkésznek a lelki költészet ajándéka arra, hogy rögtönzött zsoltárokat komponáljon, mint az imádságnál is látható. Másodszor, ha lenne is, akkor sem, mivel a zsoltárokat az egész egyház közös egyetértésével és harmóniájával kell énekelni a szívünkben és hangunkkal (amint ezt be fogjuk bizonyítani), ez nem történhet meg, hacsak nem úgy, hogy aki zsoltárt komponál, behozza azt az egyházba e zsoltároknak saját kitalált formáit; erre viszont nem találunk semmiféle igazolást vagy precedenst az egyház egyetlen rendes tisztségviselőjénél sem a Szentírásban. Harmadszor, mivel a Zsoltárok könyve a zsoltárok oly teljes rendszere, amelyet maga a Szentlélek végtelen bölcsességében úgy alakított ki, hogy minden korban az emberek minden körülményének, szükségletének, kísértésének, vonzalmának stb. megfeleljen; (amint azt a zsoltárokkal foglalkozó legtöbb értelmező teljesen és különös gonddal egyértelművé tett) ezért úgy tűnik, hogy az Úr ezzel minden ember szájának és elméjének rendesen megálljt parancsol, nehogy bármilyen más zsoltárokat állítson össze vagy énekeljen (azzal a színezettel, hogy az egyházi alkalmak és körülmények már újak) stb. Az egyház nyilvános használatára, látva, hogy – legyen a mi állapotunk bármilyen – az Úr maga sokkal jobbakkal látott el bennünket; és ezért Ezékiás idejében, bár kétségtelenül voltak közöttük olyanok, akiknek rendkívüli adottságaik voltak, hogy új énekeket állítsanak össze az új alkalmakra, mint Ézsaiás és Mikeás stb. mégis azt olvassuk, hogy azt a parancsot kapták, hogy Dávid és Aszáf szavaival énekeljenek, amelyeket általában az Isten nyilvános tiszteletén használtak: És nem kételkedünk abban, hogy a bölcsek könnyen belátják, hogy a zsoltároknak azokat a meghatározott formáit, amelyeket Isten maga rendelt el, nem pedig ember által kitalált ajándék vagy emberi ráerőltetés, Lélekben énekelték azok a szent leviták, ahogyan az imáikat is Lélekben énekelték, amelyeket ők maguk fogalmaztak meg, az Úr akkoriban nem kötötte őket semmilyen meghatározott formához; és az Istentől rendelt zsoltárok meghatározott formáit ne énekeljük-e most is Lélekben, ahogyan akkor mások is tették?

Kérdés. De miért ne lehetne zsoltárt komponálni és egyedül, hangosan énekelni, a többiek pedig csendben csatlakoznának ahhoz, hogy a végén áment mondjanak?

Válasz: Ha volt is ilyen gyakorlat a korinthusi gyülekezetben, amikor valakinek rendkívüli adomány által sugallt zsoltárt kellett énekelnie; a közönséges zsoltárok éneklésénél azonban az egész gyülekezetnek szívvel és hanggal együtt kellett dicsérnie az Urat. Mert-

Először is, Dávid zsoltárait, mint már kimutattuk, szívükkel és hangjukkal együtt énekelte a templom huszonnégy rendű zenésze, akik a huszonnégy vént tipizálták, az összes tagot, különösen a keresztyén egyházakban (Jel. 5:8), akik királyokká és papokká lettek Istennek, hogy úgy dicsérjék őt, ahogyan ők tették: mert ha a nép testén kívül más éneklő Kóristák rendje is lett volna, akik azok helyébe lépnek, az Úr kétségtelenül adott volna az evangéliumban útmutatást az ő képesítésükre, kiválasztásukra, fenntartásukra stb. vonatkozóan, ahogyan a Templom zenészeinek esetében tette, és ahogyan hűsége elvégezte ezt az Újszövetségben az összes többi egyházi tisztségviselő esetében is.

Másodszor, a zsidó egyházban a levitákon (a fő énekeseken) kívül mások is énekelték az Úr énekeit; különben miért parancsolják nekik gyakran, hogy énekeljenek: mint a Zsolt 100:1-3-ban. Zsolt 95:1-3. Zsolt. 102. cím a 18. verssel és a 2Móz. 15:1-ben. Nemcsak Mózes, hanem egész Izráel énekelte ezt az éneket, szóltak, mondván (ahogy az eredeti nyelven van) mindnyájan, akárcsak Mózes, az asszonyok is, akárcsak a férfiak. 20-21. v. és Mózes 32. v., amire egyesek szerint János is utalt, akárcsak a 2Mózes 15:1-re, amikor a fenevad felett győzelmet arató protestáns egyházakat hozza be hárfákkal a kezükben, és Mózes énekét énekelve (Jel. 15:3), ezt az éneket Mózes nemcsak a szívükbe, hanem a szájukba is parancsolja (5Móz. 31:19), ami amellett szól, hogy a szájukkal is énekeljenek együtt, éppúgy, mint a szívükkel.

Harmadszor, Ézsaiás az Újszövetség idejére megjövendöli, hogy Isten őrei és az elhagyott, elveszett lelkek (a pusztaságok által jelezve) együtt énekelnek (Ézs 52:8-9), a Bárány énekét sokan együtt éneklik (Jel 7:9-10), és az apostol kifejezetten megparancsolja a zsoltárok, himnuszok stb. éneklését nem egyes kiválasztott keresztyéneknek, hanem az egész egyháznak (Ef 5:19; Kol 3:16). Pál és Szilász kettesben énekeltek (ApCsel 16,25), viszont a nyilvánosságnak csak egy ember énekét kell hallania? Mindezekhez hozzátehetjük az ősegyházak gyakorlatát; az ősi és szent Bazil tanúságtétele sokak helyett. 1 Amikor egy közülünk (mondja) elkezd egy zsoltárt, a többiek mindnyájan hozzáfognak, hogy vele együtt énekeljünk, mindannyian egy szívvel és egy hangon; és ezt mondja, hogy ez a közös szokása az egyházaknak Egyiptomban, Líbiában, Thébában, Palesztinában, Szíriában és az Eufrátesz partján lakóknak, és általában mindenütt, ahol a zsoltárok éneklése bármi jelentőséggel bírt. Ugyanerről tesz tanúbizonyságot Euszebiosz is. 2 Az ellene felhozott ellenvetések többnyire arra hivatkoznak, hogy az énekléshez szívben és hangban is csatlakozzunk, mivel ez által az egyházon kívül mások is énekelni fognak, mint ahogy az is, hogy nem vagyunk mindig az énekelt dologhoz illő állapotban, és ugyanígy, hogy nem mindenki tud értelemmel énekelni; nem kellene-e tehát mindazoknak, akiknek van értelmük, szívben és hanggal egymáshoz csatlakozniuk? Nem parancsolják-e minden teremtménynek az égen, a földön, a tengerekben: embereknek, állatoknak, halaknak, madaraknak stb. hogy dicsérjék az Urat, de ezek közül az embereken kívül tudja még bárki más, mégpedig istenfélő embereken kívül, ezt lelki értelemmel megtenni?

Ami azt a fenntartást illeti, amelyet egyesek a Zsoltárok könyvének metrumba való fordításával szemben támasztanak, mert Dávid zsoltárait saját szavaival, metrum nélkül énekelték: azt válaszoljuk: – Először is, Dávid több zsoltárában sok versszak van együtt, amelyek ritmusban futnak (ahogy a héberül tudók és ahogy Buxtorf mutatja3), ami legalábbis bizonyítja a zsoltárok angol versritmusokban való éneklésének törvényszerűségét.

Másodszor, a zsoltárokat olyan verselésben írták, amelyek a héber nyelv költészetéhez illenek, és nem az Ószövetség más, nem költői könyveinek szokásos stílusában; mivel most már egyetlen protestáns sem kételkedik abban, hogy a Szentírás minden könyvének Isten rendelése szerint minden nemzet anyanyelvén fenn kell maradnia, hogy mindenki számára érthető legyen, ezért a zsoltárokat angol nyelvünkre le kell fordítani; és a mi angol anyanyelvünkön kell énekelnünk őket, ahogyan minden angol énekünk (az angol költészetünk rendje szerint) metrikusan hangzik fel, úgy Dávid zsoltárait is metrikussá kell fordítanunk, azért hogy úgy énekelhessük az Úr énekeit, ahogyan a mi angol anyanyelvünkön, ahogy az angol fül számára is ismerős verselésben, amelyek általában metrikusak: és ahogyan nem érhet jó és jogos lelkiismereti sérelem senkit amikor Dávid héber énekeit angol szavakkal énekeljük, úgy nem lehet az ő költészetének verseit sem angol költői metrummal énekelni: az emberek éppúgy megbotolhatnak, ha a héber zsoltárokat a mi angol dallamainkon éneklik (és nem a héber dallamokon), épp úgy mintha angol metrummal énekelnék őket (amilyenek a mi verseink is), és nem olyan verseléssel, amelyeket Dávid általában a héber nyelv költészete szerint használt: De az igazság az, hogy amint az Úr elrejtette előlünk a héber dallamokat, azért hogy ne érezzük magunkat kötelezve azoknak utánzására; úgy a héber költészetük menetét és keretét is (nagyrészt), hogy szintén ne érezzük magunkat kötve annak utánzására, hanem minden nemzet gátlások nélkül követhesse saját hazájuk dalainak magasztosabb féle dallamait, ahogyan a saját hazájuk költészetének szebb verseinél is fellelhető.

Senki se gondolja, hogy a verselési mód kedvéért vettük magunknak a bátorságot vagy költői szabadságot, hogy eltérjünk Dávid szavainak valódi és helyes értelmétől a héber versekben, mert nem; hiszen vallásos gondosságunk és hűséges törekvésünk része volt, hogy közelében maradjunk az eredeti szövegnek.

Ami az Ainsworth dallamainak nehézségeiből és a közös zsoltárkönyveinkben található torzításokból származó egyéb ellenvetéseket illeti, reméljük, hogy a zsoltárok ezen új kiadása választ ad rájuk; amelyet itt bemutatunk Istennek és az ő egyházainak. Mert bár sok tekintetben van okunk áldani Istent a zsoltárok metrikusra fordítóinak vallásos törekvéseiért, amelyek általában a Bibliáinkhoz van hozzáillesztve, mégsem ismeretlen az istenfélő tudósok előtt, hogy inkább parafrázist mutattak be, mint Dávid szavait a 2Krón 2. 29: 30 szabály szerint lefordítva, és hogy a szavakhoz való hozzáadásuk, a szavaktól való eltéréseik nem ritkák és csekélyek, hanem nagyon gyakoriak és sokszor szükségtelenek (amit feltételezzük, hogy nem helyeselnének, ha a zsoltárokat így fordítanák prózába), és hogy az értelmezéstől való eltérések és a szent szöveg túl gyakori megváltoztatása joggal szolgálhat sértődésre okot azoknak, akik képesek összehasonlítani a fordítást az eredeti szöveggel; mely hibák miatt egyesek gyakran panaszkodtak, mások pedig szomorúak voltak, mire általában azt kívánták, hogy ahogyan mást is élvezünk, úgy (ha az Úr akarata úgy kívánja) ezt az elrendelést is élvezhessük a maga eredeti tisztaságában: ezért arra törekedtünk, hogy Dávid zsoltárainak és szavainak egyszerű és közérthető fordítását angol metrumra készítsük el, és még csak nem is merészkedtünk parafrázisokba futni, nehogy más szavakkal adjuk vissza azok értelmét; ezért itt legfőbb útmutatásként az eredetire figyeltünk, kerülve minden kiegészítést, kivéve azokat, amelyeket még a legjobb prózai fordítók is szolgáltatnak, elkerülve minden lényeges eltérést a szavaktól vagy annak értelmétől. A ו szót, amelyet mi “és“-nek fordítunk, mivel néha felesleges a héberben, ezért néha (bár nem túl gyakran) kihagytuk, de nem akkor, ha az az eredeti értelmére ez hatással lenne.

Ami a fordításainkat illeti, mi az angol Bibliáinkkal (amelyekhez az eredeti mellett tisztelettel viszonyultunk) saját nyelvünk idiómáit használtuk a hebraizmusok helyett, nehogy azok angol barbarizmusnak tűnjenek.

A szinonimákat közömbösen használjuk: mint a népet az emberekre, és az Urat Jehovára, és néha (bár ritkán) Istent Jehovára; erre (mint az Újszövetségben idézett helyek néhány más értelmezésére is) a Szentírás tekintélyét élvezzük (Zsolt 14 az 53-mal; Zsid 1:6 a Zsolt 97:7-tel). Ahol egy kifejezés kétséges, ott azt követtük, ami (saját felfogásunk szerint) a leghitelesebb és legépítőbb:

Néha összevontuk, néha kitágítottuk ugyanazt a héber szót, mind a vers, mind a versszak kedvéért: mely kitágítást nem tekintjük parafrasztikus hozzáadásnak, mint ahogyan az igaz és teljes fordítás összevonását sem tekintjük hűtlen elvonásnak vagy kicsinyítésnek: ahogyan amikor kitágítjuk, aki gyógyít, és azt mondjuk, hogy ő az, aki gyógyít; hasonlóan amikor összevonunk, akik félnek Istentől, és azt mondjuk rájuk, hogy istenfélők.

Végül, mivel egyes héber szavaknak teljesebb és hangsúlyosabb jelentésük van, mint amit egyetlen angol szó néha ki képes vagy ki tud fejezni, ezért megtettük azt, amit néha a hűséges fordítók megtehetnek, vagyis nem csak a szót, hanem annak hangsúlyát is lefordítottuk; mint a hatalmas Isten, Isten helyett; alázatosan áldani az áldani helyett; felállni, hogy megálljon (Zsoltárok 1.) a megállni helyett; igazság és hűség az igazság helyett. Bár a vers kedvéért nem mindig így fogalmazunk, de a szót valóban, ha nem is teljesen, de visszaadjuk; mint amikor néha azt mondjuk, hogy örüljetek az örömkiáltás szó helyett.

Ami a számok, az idők és a beszédmódok minden más változását illeti, ezek olyanok, amelyeket vagy a héber könnyedén elvisel, vagy a mi angolunk erősen megkövetel, vagy amelyek semmiképpen sem változtatják meg az értelmet; és ezeket általában más karakterekkel adtuk vissza.

Ha tehát a versek nem mindig olyan egyenletesek és elegánsak, mint ahogyan azt egyesek kívánják vagy elvárják; gondoljanak arra, hogy Isten oltárának nincs szüksége a mi faragásainkra (2Móz. 20), mert mi inkább az egyszerű fordítást tartottuk tiszteletben, mintsem hogy verseinket bármilyen parafrázisok édességével kisimítsuk, és így inkább a lelkiismeretre, mint az eleganciára, inkább a hűségre, mint a költészetre ügyeltünk, amikor a héber szavakat angol nyelvre, Dávid költészetét pedig angol metrumra fordítottuk; hogy így a Sionban az Úr dicsőítő énekeit énekeljük az ő akarata szerint; amíg el nem ragad minket innen, és le nem törli minden könnyünket, és meg nem szólít minket, hogy menjünk be Mesterünk örömébe, azért hogy ott örök halleluját énekelhessünk.

p { margin-bottom: 0.25cm; direction: ltr; color: #00000a; line-height: 120%; text-align: left; orphans: 2; widows: 2 }p.western { font-family: “Arial”, serif; font-size: 11pt; so-language: hu-HU }p.cjk { font-family: “Arial”; font-size: 11pt; so-language: hu-HU }p.ctl { font-family: “Times New Roman”; font-size: 11pt; so-language: ar-SA }a:link { color: #0000ff }

 

[1] Basil, Epist. 63 [letter 207; sec. 3]

[2] Eusebius, Ecclesiastical History Lib. 2 cap. 17

[3] Johannes Buxtorf, Thesaurus Grammaticus Linguae Sanctae Hebraeae, p. 629.

[Back to article.]

Források

Purely Presbyterian Perspective: The Necessity of Singing the Psalms

https://purelypresbyterian.com/2017/01/02/the-necessity-of-singing-the-psalms/