Bibliamagyarázók idézetei a templomi fejkendőzésről (1Kor. 11:5)

2024.01.06. Off By neilnejmed

Vajon a történelmi keresztyénség hogyan értette Pál szavait: Minden asszony pedig a ki imádkozik vagy Irást magyaráz mezitelen fővel, az ő fejét megrútitja: mert az szinte annyit tészen mintha megberetváltatott volna az ő feje. Mert az asszony, ha bé nem fedi az ő fejét, nyirettessék el az ő haja is; hogyha pedig éktelen az asszony fejének megnyirettetni vagy megberetváltatni, fedezze bé az ő fejét. (1Kor 11,5-6).

Úgy értették, hogy ez a textus csak az adott korra érvényes, ahogy a liberális egyházak (magyar reformátusok és mások) szintén így értik? Vagy úgy értelmezték, hogy ez a textus számunkra, a mai kor emberére is érvényes, vagy azt jelenti, hogy a nő viseljen hosszú hajat, a férfi pedig rövid hajjal járjon, mint ahogy a fundamentalisták teszik, és emiatt a kedves keresztyén nők kibontott hajjal ékeskednek az istentiszteleten?

Beszéljenek hát a 20. századi előtti nagy protestáns tanítók és bibliamagyarázók, és mondják meg hogyan értik ezt a textust!

[Kálvin János kommentárját itt találja az olvasó: Férfi fedetlen fővel, asszony befedezve. Egy igehirdetésben közölt részletes bibliai exegézist itt: Fejkendőzés istentiszteleten? Egy magyarországi fényképalbumot a 20. századból itt: Templomi fejkendőzés a 20. századi történelmi Magyarország területén. A neves bibliamagyarázók véleményét pedig itt: Bibliamagyarázók idézetei a templomi fejkendőzésről (1Kor. 11:5)]

Egy érdekes kortárs beszéd

Nt. Takaró Károly – Kelenföldi Református Egyházközség

..Pál előtti és alatti világban tisztességes asszony nyilvánosan nem mutatkozott fátyol nélkül. Ez a kornak egy jellemző dolga volt. A pogány vallásokban fordulhatott csak elő, hogy nők, lányok, asszonyok papi tisztet, vagy uralkodói tisztet tölthettek be. Isten népénél a teremtési rend volt a meghatározó, ez nem így volt. A teremtésben a nő a férfit követi. Rajta keresztül a Krisztust követi. Mert a férfi a Krisztus képe…. Férfiak, azt a férfit nem szabad követni egy nőnek, aki nem a Krisztus képe! A legtöbb nő azonban ezzel tisztába sincs. A szent életnek óriási a felelőssége…. A teremtési rendnek őrei az angyalok…. Az angyalok miatt kell hatalmi jelt viselnie a nőnek…Az angyalok miatt a nő hatalmi jelt kell viseljen. Vajon miért? Azért mert a férfi és a nő együtt alkotja az ember képét a teremtési rendben, és magasabb méltóság, mert az Isten gyermekének hívatik az újjászült férfi és a nő. Ezért az angyalok szolgáló lelkek nekik, de mivel a mai bűnös világ felett a teremtés rendjét angyalok vigyázzák, ezért a nő hatalmi jelt visel a fején, hogy ő a férfi dicsősége, a férfi pedig a Krisztus képe, és így a nő az Istenhez tartozás jeleként hordta a hosszú hajat, és így a férfi dicsősége volt, akiben a férfi megtalálta az élete örömét és gyönyörűségét is. Ebben a földi világban. A hosszú haj fátyol gyanánt van. Hiszen az Isten színe előtt fedetlen orcával még a kerúbok sem állhattak meg. Két szárnyukkal az orcájukat el kell fedni. A nőnek is el kell fedni az Úr előtt az arcát. Ezért volt hogy kendőt viseltek. Ma vannak olyan kisközösségek, föl lehet ismerni őket, szeretik Jézust és kendő van a fejükön. Az ébredési időben Magyarországon a világháború után nagyon sok asszony a Bibliának ezt a dolgát fogadta el. Az egyik befonta a haját, a másik pedig kendőt tett a fejére és Isten elé úgy ment. Értékrend!..

(a Covid első évében mondott reggeli tízperences áhítatok (Éltető igék lejátszási lista) egyikében hangzott el: A férfi Isten képe és dicsősége, az asszony a férfi dicsősége; 2020. dec. 9.; Kelenföldi Református Egyházközség; Éltető igék; Igehirdető: Ft. Takaró Károly)

Prominens bibliamagyarázók

Ellicott’s Commentary for English Readers

Az ő fejét megrútitja.- Mind a zsidók, mind a görögök köreiben egy asszony hosszú fürtjei az ő dicsőségét jelentették. Csak gyász idején (5Mózes 21:12), vagy amikor egy szégyenletes bűnért ítéltek el a nőt, volt csak szabad rövidre vágatnia a haját.

A „fejét” szót itt is kettős jelentésében kell érteni. A fedetlen fejjel megjelenő asszony az önnön fejét gyalázza meg oly módon, hogy így mások szemében akkora szégyennek teszi ki őt, amely valójában nem is az övé, és mivel
a fejét” kifejezés jellemzően a férjét jelenti, ezáltal őt is megrútítja.

Matthew Henry’s Commentary on the Whole Bible

Az asszony a férfiért lett teremtve, hogy őneki segítője legyen, és nem fordítva. A nő tehát természetesen a férfi alá van rendelve, mert a férfi számára teremtetett, az ő rendelkezésére, segítségére és vígasztalására. Így azon asszonynak, akit arra szántak, hogy mindig a férfinak legyen alárendelve, a keresztyén gyülekezetekben nem szabad semmi olyat tennie, ami az egyenlőség látszatát keltené. 4. Az angyalok miatt hatalmi jelet kell viselnie a fején. A hatalom, azaz a fátyol, pedig annak a jele, hogy a hatalommal vagy feljebbvalósággal nem ő aki rendelkezik, hanem ő a férje hatalma alatt áll, alá van vetve neki, mint aki alárendelt személy a másik nemre nézve.

Barnes’ Notes on the Bible

Mezítelen fővel – vagyis a fátylát levéve, amelyet általában viselt. Ebből úgy tűnik, hogy a nők levették a fátylat és hajukat hanyag módon viselték, amikor úgy tettek, mintha isteni sugallat hatása alatt állnának. Ez a pogány papnőknél volt így; és a keresztyén nők utánozták őket abban….Az ő fejét megrútitja – Ami a férfi, férj, apa, tehát általában véve a férfi nem iránti tisztelet hiányára utal. A fátyol a szemérmességnek és alárendeltségnek a jele. Ezt a zsidók körében, vagy akárhol máshol, az asszony méltósági vagy rangi alárendeltségének jelképeként tartják számon. Ez a női nem azon megszokott jelképe, amivel szerénységét és alárendeltségét fejezi ki. Ennek eltávolítása az alárendeltség megfelelő jelképének eltüntetését jelenti, és olyan nyilvános cselekedet, amellyel az asszony a férfi iránti erős tiszteletlenségét fejezi ki. És ahogyan helyénvaló dolog az élet különböző fokozatait és rangjait megfelelő helyükön kezelni, úgy helytelen az is, ha akár vallási vagy isteniszolgálatban való kötelezettség ürügyén ezen jelképeket egyszerűen csak mellőzik.

Matthew Poole’s Commentary

Mezítelen fővel: a fedetlen fej itt (mint ahogy korábban is) azt kell jelentse, hogy nem valami mesterséges takaróval van befedve, mint amilyenek például a mi quoifjaink, kalapjaink, csuklyáink, fátylaink stb., vagy saját hajával, amelynek nem szabad leeresztve lennie, hanem egy mesterséges használati tárggyal, hogy annak elfedezője legyen.

Az ő fejét megrútitja; vagy a férjét gyalázza meg, aki az ő politikai vagy gazdasági értelemben vett feje, mert ezen szokásával ő úgy viselkedik, mintha nem lenne neki alárendeltje, és úgy látszik, hogy a férfi feletti hatalmat jogosulatlanul bitorolja; vagy a természetes fejét, mert azokon a helyeken szemérmetlenségnek számít, ha egy nő fedetlen fejjel jelenik meg nyilvánosan. Ez megfigyelhető Rebekánál is, amikor Izsákkal találkozik, 1Mózes 24:65: …és ragadván palástját béfedezé magát. Mert ez is egy és ugyanaz, mintha megberetváltatott volna; mert – mondja az apostol – ti magatok is illetlenségnek tartanátok, ha egy asszony megnyirattatna; de fedetlen fővel imádkozni vagy prófétálni egy és ugyanaz. Ez az utolsó mondat arra enged következtetni, hogy a fedetlen fej alatt ebben a versben nem csak azt kell érteni, hogy a feje a haján kívül egyéb dologgal nincs eltakarva, hanem azt is, hogy haja összeziláltan, szabadjára van engedve.

Gill’s Exposition of the Entire Bible

mezítelen fővel. Furcsa dolognak tűnhet arra gondolni, hogy a korinthusi nők kiktől vették át ezt a szokást, hiszen a zsidó nőknek nem volt szabad fedetlen fejjel kimenniük az utcára vagy bármilyen nyílt vagy nyilvános helyre (u). Zsidó törvény volt, hogy sehová sem mehettek ki mezítelen fejjel (w): sőt, ezt botrányosnak és gyalázatosnak tekintették. Ezért mondják, (x) hogy „a fej mezítelenül hagyása egy gyalázatos dolog” Izrael leányai számára: és a házasságtörő asszonyra vonatkozóan a pap azt állítja, mikor megszólal (y),

„te elszakadtál Izrael leányainak útjától; mert Izrael leányainak útja vagy szokása az ,,hogy fejüket befedezik”; te viszont azon „pogányok útjára” léptél, akik „fedetlen fővel járnak”.

Geneva Study Bible

{4} Minden asszony pedig a ki imádkozik vagy Irást magyaráz mezitelen fővel, az ő fejét megrútitja {5} mert az is mind olyan, mintha megborotválták volna.

(4) És hasonlóképpen megállapítja azt is, hogy mindazok a nők, akik nyilvános és egyházi összejöveteleken alávetettségük jele és jelképe nélkül, azaz fedetlen fővel mutatkoznak, önmagukat szégyenítik meg.

Pulpit Commentary

A szermérmes nők, amikor istentiszteleten vettek részt vagy nyilvános helyen tartózkodtak, általában peplával vagy fátyollal takarták el fejüket. A korinthusi keresztyén nőknek valamit meg kellett érezniük abból az „inflációból”, amely az egyházukat akkor jellemezte, mielőtt olyan elítélendő magabiztosságal cselekedvén ők egy olyan szokást honosítottak meg, ami csak az igénytelen (szemérmetlen) nők jellemével volt azonosítható.

Cambridge Bible for Schools and Colleges

5. Minden asszony pedig a ki imádkozik vagy Irást magyaráz [prófétál]. Ez természetesen az egyház nyilvános összejöveteleire vonatkozik, ahol az asszony nem egyedülálló minőségében, hanem egy közösség tagjaként jelenik meg. Áhítatait tehát ez utóbbi minőségében kell végeznie, és öltözetének is tanúskodnia kell mindarról, hogy ő alárendelt azon másik neműekre nézve, akiknek jelenlétében imádja Istent. Magánosan, vagy csak asszonyok jelenlétében természetesen ő is ugyanazon kiváltsággal rendelkezik, tehát fedetlen fővel is járulhat Istenhez, akárcsak egy férfi.

Meyer’s NT Commentary

Egy imádkozó nőnek úgy kellett megbecsülnie az ő fejét, hogy viselje férje tekintélyének a jelét, ami akkor történt meg, ha fejét eltakarta; különben meggyalázta a fejét azáltal, hogy nem egy férjes asszonyhoz méltó módon öltözködött, akinek fejdíszéből kitűnt, hogy a férje az ő feje (ura), hanem mint valami könnyelmű asszony, mint akinek a kopaszra nyírt fejével az ő el nem takart feje egyenértékű.

Johann Peter Lange

Mezítelen fővel. – A fejének mezítelensége az ő keresztyén szabadságának, és a férfiakkal való egyenlőségének ürügyén, egy női hiúságból eredő visszaélés volt; és annál is inkább megzavarta az isteniszolgálatot, mivel szokásokkal ellenkező dolog volt asszonyokat mezítelen fővel találni otthonukon kívül. – megrútitja saját fejét. – Ez a férfira vonatkoztatva még a következőkkel kapcsolatban is jó értelmet nyer, amennyiben az asszony azáltal, hogy ennyire szégyentelen módon jelent meg otthonán kívül, és magát más férfi tekinteteknek is kitette, még férjére is képes volt szégyent hozni.

Adam Clarke

Az apostol által megjelölt egyetlen különbségtétel annyi volt, hogy a férfi fedetlenül hagyja fejét, mert ő Krisztus képviselőjeként jelenik meg; az asszony viszont eltakarja azt, mivel Isten rendeléséből alárendeltje lett a férfinak, és mert mind a görögöknél, mind a rómaiaknál szokás, a zsidóknál pedig kifejezetten törvény volt, hogy asszonyt elfátyolozás nélkül nyilvánosan látni nem volt megengedett dolog.

John Wesley

11:5 ….aki fátyol nélkül imádkozik vagy prófétál, mintegy megtagadja az alávetettséget, és gyalázatot vet a férfira, vagyis az ő fejére.

.

Egy kortárs fejkendőzési mozgalmat, és az ott összegyűjtött források sokaságát ajánljuk még az olvasó szíves figyelmébe: Head covering movement

Forrás

A férfi Isten képe és dicsősége, az asszony a férfi dicsősége; 2020. dec. 9.; Kelenföldi Református Egyházközség; Éltető igék; Igehirdető: Ft. Takaró Károly

Bible Hub Bible Commentaries:

Ellicott’s on 1Corinthians11

Barnes in 1Corinthians11

Matthew Poole on 1Corinthians11

John Gill on 1Corinthians11

Geneva Study Bible on 1Corinthians11

Matthew Henry on 1Corinthians11

Pulpit Commentary on 1Corinthians11

Meyer on 1Corinthians11

Cambridge Bible on 1Corinthians11

Johann Peter Lange on 1Corinthians11

Adam Clarke on 1Corinthians11

John Wesley on 1Corinthians11