Keresztyén Catechismus előszava (Heidelbergi Káté 1786)

2023.09.03. Off By neilnejmed

Ursinus, Zacharias (1534 – 1583) & Olevianus, Gaspar (1536 – 1587)

Heidelbergi Káté (tartalmaz ellenreformáció általi cenzúrázott részeket), bibliai textusokkal ellátva

1786

Posony

2 Tim. R. 1: V. 13.

Ki- rajszolt példáját tartsd-meg a’ józan beszédeknek, mellyeket én tölem hallottál, a’ hittel és szeretettél, melly vagyon a’ JÉSUS Kristusban.

2 Tim. R. 3: V. 14. 15.

De te maradj-meg azokban, a’ mellyeket tanúltál, és a’ mellyek te reád bízattattanak, tudván azt kitől tanúltad. És hogy gyermekségedtöl fogva tudtad a’ Szent Irásokat, mellyek tégedet böltsé tehetnek az idvességre, a’ Kristus JÉSUSban való hitnek általa.

A’ Keresztyén Olvasóhoz.

Melly igen hasznos és szükséges légyen az ISTEN’ Anyaszentegyházában, a Catechismusi tanítás és tanúlás, mellyben a Keresztyéni Vallásnak fundamentomos Agazati rövid KÉRDÉSEK ÉS FELELETEK által adattatnak a’ gyengébbeknek eleikbe, nem szükség arról itt sokat szóllani; mivel azt mind a’ Sz. Irás, mind a’ tapasztalható példák eléggé mutogatják. Téjnek italával való táplálásnak mondja a’ Sz. Pál, 1 Kor. 3: 2. Másutt megint: az ISTEN Beszédének kezdetének betüire való tanitásnak, Sid. 5:12. A’ 6. Részben pedig az 1. ben, a’ tudományban való fundamentom vetésnek. Valamelly szükséges azért embernek nevekedésére, az eledellel és itallal való tápláltatás; és valamelly dologban való előmenetelre, a’ kezdete annak; ismét a’ jó építésre, a’ fundamentomnak felvetése; szintén ollyan szükséges a’ Kristusban való lelki életünknek nevelésére, ‘s az idvességes tudományban való elö-menetelre, és az igazságban ‘s kegyességben való életre, az illyetén tanitás és tanúlás. A’ tapasztalható példák – is mutatják, hogy azok az Eklésiák virágoznak leg-jobban, mind az igaz tudományban, mind a’ kegyes tudomány szerént való szent életben, a’ mellyekben e’ szent tanítás és tanúlás legnagyobb serénységgel és szorgalmatossággal gyakoroltatik; a’ mint hogy ellenben ennek el-múlatása, avagy tsak immel – ámmal való gyakorlása, egyik kiváltképen – való oka sok Eklésiákban ‘s a’ miéinkben – is a’ nagy temérdek lelki tudatlanságnak; a’ mellynek veszedelmes voltát, a’ többi között így adja Isten elönkbe, Hós. 4: 6. El-vész, úgy mond, az én népem, mivel tudomány nélkül való. És ismét, Esa. 5: 13. Ennekokáért vitetik az én népem fogságra, mivel hogy nintsen semmi böltsesège. Méltó dolog tehát ez illyen veszedelmes tudatlanságot minden jó úton módon meg-orvosolni, és az Istennek igaz esméretire, a’ melly egy átallyában szükséges az idvességre, Ján. 17: 6. tanitani mindeneket. A’ mellyre egy igen fő és hasznos eszköz az illyen Catechisimusi tanitás és tanúlás, melly eleitől fogva nagy szorgalmatosan gyakoroltatott minden jó rendes Eklésiákban; a’ melly végre külömb-külömb Catechismusok-is irattattanak.. A’ többi között igen emlékezetes ez HAJDELBERGAI CATECHISMUS melly ezelőtt már több, mint sem két szaz esztendeje, irattatott: és sok Réformata Eklésiáktól, ‘s azok között a’ miéinktöl-is Symbolicus Könyvvé, bé-vétettetet: (†) el-annyira, hogy már tizféle nyelven – is olvastatik: a’ mint immár Isten’ kegyelméböl a’ mi nyelvünkön-is egynéhány úttal ki-nyomtattatván, szükséges és hasznos vóltáért, most-is ki-adattatik.

Ez Új, és nagyobb Formaban lett ki-nyomtattatás, az elébbieknél rendesebben, és diszesebben lett, a’ Kérdéseknek, és Feleleteknek summás értelmek a’ evelek (márgóira) széleire a’ Baszileai ki – adás szerent óldalast tulajdon helyeikre rendben tétettenek, a’ mint egyszeri tekintéssel-is láthatja a’ Kegyes Olvasó, mindenek egy mastúl szép külömböztetéssel rendeltettenek. A’ dologra nézve is a’ régi nyomtatástúl semmiben nem külömböz; söt mindenben követendö példa vólt, hanem hogy annak hibájitúl gondosan meg-tisztittatott. Élj azért ezzel, Keresztyén Olvasó, mind a’ magad épületire, mind a’ más épitetésére amaz hasznos Ut-mutatás szerint; melly a’ Könyvnek végén vagyon, meg-látod annak épületes vóltát.

Légy jó egésségben.

(†) Ez a’ Catechifmus, leg-elöször HAJDELBERGÁBAN nyomtattatott ki, Németül és Deákul 1563-dik eszt. Kolosvárra pedig, magok küldötték, az akkori Hajdelbergában lévö Theologusok, ezen könyvet, 1564. eszt. Nevezetesen pedig, irták URSINUS ZAKARIás és OLEVIANUS Gáspár, Szent Irás magyarázó Doctorok és Professorok: a’ több Palatinatusbéli Theologusok pedig, meg-visgálták, ‘s az-után adprobálták. Ebböl világos, hogy már több 200. esztendejénél: miólta ez a’ könyv irattatott. Alkalmatossága, a’ Könyv’ irattatásának e’ vólt: mivel abban az időben nagy villóngás vólt a’ Vallás dolgáról, Német-Országban: sokan az Ellenkezök közzül, sok hamis vádolásokkal, terhelték, a’ Reformátusok Tudományát. Hogy ezt, az ö Fejedelemsége Tartományiban, el-távoztathatná, FIDERICUS III. Elector Palatinus: tehát parantsolta a’ maga Fö Theologusinak; hogy A’ Szent Irásokból, irjanak, egy ollyan Rövid summáját a’ Keresztyén Vallásnak: (Hypotypofisát) a’ mellybe, a’ HITNEK ÉS TUDOMÁNYNAK, fő ágazati, bé-foglaltassanak. Hogy így, mind a’ Tanitóknak, mind a’ Tanúlóknak, szemek elött legyen, és kezekbe: A’ Tudománynak bizonyos formája: mellyet, mindenütt kövessenek, mind a’ Templomokban, mind az Akadémiákban és Oskolákban. És az illyetén Könyv: neveztetik Symbolicus könyvnek. Ilyen két Symbolicus Könyve vagyon: a’ Magyar Országi Keresztyén Reformáta Eklésiáknak. Egyik a’ HELVETICA KONFESSIO: második ismét, ez a’ Hajdelbergai CATECHISMUS. Ezekböl a’ két könyvekböl, ki-ki meg-tudhatja: mit hiszen a’ Magyar Országban lévö Reformata Eklesia az Isten’ Beszéde szerént. Vide Præfationem Operum Theologicorum ZACH. URSINI Tom I. Heidelberge 1612. in fol. Item Episto lam Professorum Theologiae in Academia Heidelbergensi: ad Pastorem 3 Ministros Ecclasiae Claudiopolitanae in Transylvania. Impressa & vulgata illa est: ac exstat in Bibliotheca Collegii Reform. Debrecinensis in Theca E Ord. VI, Lib. 25

Forrás

Ursinus, Zacharias (1534 – 1583) et Olevianus Gaspar (1536 – 1587): Heidelbergi Káté; Bibliai textusokkal ellátott, nagyon ajánlott: Keresztyén Catechismus, Az-az: A’ Keresztényi Hitnek … books.google.hu › books Ursinus Zacharias et Olevianus Caspar hung · 1786