Bibliamagyarázók idézetei a templomi fejkendőzésről (1Kor. 11:5)
Vajon a történelmi keresztyénség hogyan értette Pál szavait: Minden asszony pedig a ki imádkozik vagy Irást magyaráz mezitelen fővel, az ő fejét megrútitja: mert az szinte annyit tészen mintha megberetváltatott volna az ő feje. Mert az asszony, ha bé nem fedi az ő fejét, nyirettessék el az ő haja is; hogyha pedig éktelen az asszony fejének megnyirettetni vagy megberetváltatni, fedezze bé az ő fejét. (1Kor 11,5-6).
Úgy értették, hogy ez a textus csak az adott korra érvényes, ahogy a liberális egyházak (magyar reformátusok és mások) szintén így értik? Vagy úgy értelmezték, hogy ez a textus számunkra, a mai kor emberére is érvényes, vagy azt jelenti, hogy a nő viseljen hosszú hajat, a férfi pedig rövid hajjal járjon, mint ahogy a fundamentalisták teszik, és emiatt a kedves keresztyén nők kibontott hajjal ékeskednek az istentiszteleten?
Beszéljenek hát a 20. századi előtti nagy protestáns tanítók és bibliamagyarázók, és mondják meg hogyan értik ezt a textust!
[Kálvin János kommentárját itt találja az olvasó: Férfi fedetlen fővel, asszony befedezve. Egy igehirdetésben közölt részletes bibliai exegézist itt: Fejkendőzés istentiszteleten? Egy magyarországi fényképalbumot a 20. századból itt: Templomi fejkendőzés a 20. századi történelmi Magyarország területén. A neves bibliamagyarázók véleményét pedig itt: Bibliamagyarázók idézetei a templomi fejkendőzésről (1Kor. 11:5)]
Egy érdekes kortárs beszéd
Nt. Takaró Károly – Kelenföldi Református Egyházközség
..Pál előtti és alatti világban tisztességes asszony nyilvánosan nem mutatkozott fátyol nélkül. Ez a kornak egy jellemző dolga volt. A pogány vallásokban fordulhatott csak elő, hogy nők, lányok, asszonyok papi tisztet, vagy uralkodói tisztet tölthettek be. Isten népénél a teremtési rend volt a meghatározó, (ott) ez nem így volt. A teremtésben a nő a férfit követi, rajta keresztül a Krisztust követi. Mert a férfi a Krisztus képe…. Férfiak! Azt a férfit nem szabad követni egy nőnek, aki nem a Krisztus képe! A legtöbb nő azonban ezzel tisztában sincs. A szent életnek óriási a felelőssége…. A teremtési rendnek őrei az angyalok…. Az angyalok miatt kell hatalmi jelt viselnie a nőnek…Az angyalok miatt a nő hatalmi jelt kell viseljen. Vajon miért? Azért mert a férfi és a nő együtt alkotja az ember képét a teremtési rendben, és magasabb méltóság, mert az Isten gyermekének hívatik az újjászült férfi és a nő. Ezért az angyalok szolgáló lelkek nekik, de mivel a mai bűnös világ felett a teremtés rendjét angyalok vigyázzák, ezért a nő hatalmi jelt visel a fején, hogy ő a férfi dicsősége, a férfi pedig a Krisztus képe, és így a nő az Istenhez tartozás jeleként hordta a hosszú hajat, és így a férfi dicsősége volt, akiben a férfi megtalálta az élete örömét és gyönyörűségét is. Ebben a földi világban. A hosszú haj fátyol gyanánt van. Hiszen az Isten színe előtt fedetlen orcával még a kerúbok sem állhattak meg. Két szárnyukkal az orcájukat el kell fedni. A nőnek is el kell fedni az Úr előtt az arcát. Ezért volt hogy kendőt viseltek. Ma vannak olyan kisközösségek, föl lehet ismerni őket, szeretik Jézust és kendő van a fejükön. Az ébredési időben Magyarországon a világháború után nagyon sok asszony a Bibliának ezt a dolgát fogadta el. Az egyik befonta a haját, a másik pedig kendőt tett a fejére, és Isten elé úgy ment. Értékrend!..
(a Covid járvány kitörésének első évében mondott reggeli tízperences áhítatok (Éltető igék lejátszási lista) egyikében hangzott el: A férfi Isten képe és dicsősége, az asszony a férfi dicsősége; 2020. dec. 9.; Kelenföldi Református Egyházközség; Éltető igék; Igehirdető: Ft. Takaró Károly)
Prominens bibliamagyarázók
Ellicott’s Commentary for English Readers
Az ő fejét megrútitja. — Mind a zsidók, mind a görögök körében egy asszony hosszú fürtjei az ő dicsőségét jelentették neki. Csak gyász idején (5Mózes 21:12), vagy amikor egy szégyenletes bűnért ítéltek el egy asszonyt, volt csak szabad rövidre vágatnia a haját.
A „fejét” szót itt is kétféle jelentésében kell értenünk. A fedetlen fejjel megjelenő asszony az önnön fejét gyalázza meg oly módon, hogy így mások szemében akkora szégyennek teszi ki, ami valójában nem is az övé, és mivel
„a fejét” kifejezés jellemzően az ő férjét jelöli, így őt is megrútítja.
Matthew Henry’s Commentary on the Whole Bible
Az asszony a férfiért lett teremtve, hogy őneki segítője legyen, és nem fordítva. A nő tehát a természet szerint van a férfi alá rendelve, mert a férfi számára teremtetett, az ő rendelkezésére, segítségére és vígasztalására. Így azon asszonynak, akit arra teremtettek, hogy mindig a férfinak legyen alárendelve, a keresztyén gyülekezetekben nem szabad semmit sem tennie, ami az egyenlőség látszatát keltené. 4. Az angyalok miatt hatalmi jelet kell viselnie a fején. A hatalom, azaz a fátyol, pedig annak a jele, hogy hatalommal vagy feljebbvalósággal nem ő rendelkezik, hanem a férje hatalma alatt áll, alá van vetve neki, úgy mint aki a másik nemre nézve alacsonyabbrendű.
Mezítelen fővel – vagyis levetve fátylát, amelyet általában viselt. Ebből az tűnik ki, hogy a nők levették a fátylat és hajukat rendetlenül hordták, amikor színlelték hogy isteni sugallat hatása alatt állnak. Ez pogány papnőkre volt jellemző; és a keresztyén nők utánozták őket ebben….Az ő fejét megrútítja – Ami a férfi, férj, apa, tehát általában véve a férfi nem iránti tisztelet hiányára utal. A fátyol a szemérmességnek és alárendeltségnek a jele. Ezt a zsidók körében, vagy akárhol máshol, az asszonyi méltóság vagy rang alárendeltsége jelének tartják. Ez a női nem azon megszokott jelképe, amivel szerénységét és alárendeltségét fejezi ki. Ennek eltávolítása az alárendeltség megfelelő jelképének eltüntetését fejezi ki, és egy olyan nyilvános cselekedet, amivel egy asszony a férfiak iránti markáns tiszteletlenségét fejezik ki. És ahogyan helyénvaló az élet különböző fokozataihoz és rangjaihoz megfelelő módon viszonyulni, úgy helytelen akár vallási, vagy isteniszolgálatban való kötelezettség ürügyén ezen jelképeket egyszerűen csak mellőzni.
Mezítelen fővel: a fedetlen fej itt (mint ahogyan más helyeken is) nem azt jelenti, hogy valami olyan mesterséges takaróanyaggal van befedve, mint amilyenek például a mi quoifjaink, kalapjaink, csuklyáink, fátylaink stb., nem is saját hajával, aminek nem illik kiengedve lennie, hanem egy mesterséges használati tárggyal, hogy annak elfedezője legyen.
Az ő fejét megrútitja; vagy férjét gyalázza meg, aki az ő társadalmi vagy gazdasági értelemben vett feje, mert ezen szokásával ő úgy tesz, mintha nem volna a másiknak alárendeltje, és úgy tűnik, hogy a férfi feletti hatalmat jogosulatlanul bitorolja; vagy az ő szó szerinti fejét, mert azon területeken szemérmetlenségnek számít, ha egy nő fedetlen fejjel jelenik meg nyilvánosan. Ez megfigyelhető Rebekának Izsákkal való találkozásánál, 1Mózes 24:65: …és ragadván palástját béfedezé magát. Mert ez egy és ugyanaz, mintha megberetváltatott volna; mert – mondja az apostol – ti magatok is illetlenségnek tartanátok, ha egy asszony megnyirattatna; de fedetlen fővel imádkozni vagy prófétálni egy és ugyanaz. Ez az utolsó mondat pedig arra enged következtetni, hogy fedetlen fej alatt ezen igeversben nem csak azt kell értenünk, hogy feje a haján kívül egyéb dologgal nincs eltakarva, hanem azt is, amikor haja összezilált módon ki van engedve.
Gill’s Exposition of the Entire Bible
mezítelen fővel. Különös dolognak tűnik azon töprengeni, hogy a korinthusi nők kiktől vették át ezt a szokást, hiszen a zsidó asszonyoknak nem volt szabad fedetlen fejjel utcára vagy bármilyen nyílt vagy nyilvános helyre járulniuk (u). Zsidó törvény volt, hogy sehová sem mehettek ki mezítelen fejjel (w): sőt, ezt botrányosnak és gyalázatosnak tekintették. Ezért mondják, (x) hogy „a fej szabadon hagyása egy gyalázatos dolog” Izrael leányai számára: és a házasságtörő asszonyra vonatkozóan a pap így szólal meg (y),
„te elszakadtál Izrael leányainak útjától; mert Izrael leányainak útja vagy szokása az ,,hogy fejüket befedezik”; te viszont azon „pogányok útjára” léptél, akik „fedetlen fővel járnak”.
{4} Minden asszony pedig a ki imádkozik vagy Irást magyaráz mezítelen fővel, az ő fejét megrútitja {5} mert az is mind olyan, mintha megborotválták volna.
(4) És hasonlóképpen megállapítja azt is, hogy mindazon asszonyok, akik nyilvános és egyházi összejöveteleken alávetettségük jele és szimbóluma nélkül mutatkoznak, azaz fedetlen fővel, önmagukat szégyenítik meg.
A szermérmes nők, amikor istentiszteleten vettek részt vagy nyilvános helyen tartózkodtak, általában peplával vagy fátyollal takarták el fejüket. A korinthusi keresztyén nőknek valamit meg kellett érezniük abból a „felhígulásból„, ami egyházukat akkor jellemezte, mielőtt oly elítélendő magabiztosságal cselekedvén azon szokást honosították meg, ami csak az igénytelen (szemérmetlen) nők jellemével volt azonosítható.
Cambridge Bible for Schools and Colleges
5. Minden asszony pedig a ki imádkozik vagy Irást magyaráz [prófétál]. Ez természetesen az egyház azon nyilvános összejöveteleire vonatkozik, ahol egy asszony nem egyedülálló minőségében, hanem egy közösség tagjaként jelenik meg. Áhítatait tehát ez utóbbi módon kell véghezvinnie, és öltözetének is tanúskodnia kell mindarról, hogy ő alárendelt személy azon másik neműekre nézve, akiknek jelenlétében imádja Istent. Magánosan, vagy csak asszonyok jelenlétében, természetesen ő is ugyanazon kiváltsággal rendelkezik, tehát fedetlen fővel is járulhat Istenhez, akárcsak egy férfi.
Egy imádkozó nőnek úgy kellett megbecsülnie az ő fejét, hogy férje tekintélyének a jelét viselje, ami akkor történt meg, ha fejét eltakarta; különben meggyalázta fejét azáltal, hogy nem egy férjes asszonyhoz méltó módon öltözködött, akinek fejdíszéből kitűnt, hogy férje az ő feje (ura), hanem mint valami könnyelmű asszony, mint akinek kopaszra nyírt fejével az ő el nem takart feje egyenértékkel bír.
Johann Peter Lange
Mezítelen fővel. — A fejének mezítelensége az ő keresztyén szabadságának és a férfiakkal való egyenlőségének ürügyén, egy női hiúságból fakadó visszaélés volt; és annál is inkább megzavarta az isteniszolgálatot, mivel szokásokkal ellenkező dolog volt asszonyokat mezítelen fővel találni otthonukon kívül. — megrútitja saját fejét. — Ez a férfira vonatkoztatva még a következőkkel kapcsolatban is jó értelmet nyer, amennyiben az asszony azáltal, hogy ennyire szégyentelen módon jelent meg otthonán kívül, és magát más férfi tekinteteknek is kitette, még saját férjére is képes volt szégyent hozni.
Adam Clarke
Az apostol által megjelölt egyetlen különbségtétel annyi volt, hogy a férfi fedetlenül hagyja fejét, mert ő Krisztus képviselőjeként jelenik meg; az asszony viszont eltakarja, mivel Isten rendeléséből a férfiú alárendeltje lett, és mert mind a görögöknél, mind a rómaiaknál szokás, a zsidóknál pedig kifejezetten törvény volt, hogy asszonyt nyilvánosan látni elfátyolozás nélkül nem volt megengedett dolog.
John Wesley
11:5 ….aki fátyol nélkül imádkozik vagy prófétál, mintegy megtagadja az alávetettséget, és gyalázatot vet a férfira, vagyis az ő fejére.
….
Egy kortárs fejkendőzési mozgalmat, és az ott összegyűjtött források sokaságát ajánljuk még az olvasó szíves figyelmébe: Head covering movement
Forrás
A férfi Isten képe és dicsősége, az asszony a férfi dicsősége; 2020. dec. 9.; Kelenföldi Református Egyházközség; Éltető igék; Igehirdető: Ft. Takaró Károly
Matthew Poole on 1Corinthians11
Geneva Study Bible on 1Corinthians11
Matthew Henry on 1Corinthians11
Pulpit Commentary on 1Corinthians11
Cambridge Bible on 1Corinthians11
Az oldal meghallgatása a "Listen" melletti gombbal, a böngésző előtérben hagyásával (okostelefonon hallgatva olyan alkalmazással, ami ébren tartja a kijelzőt (pl. a Screen Alive app, vagy vezetéskor Google Maps navigáció használata is ébren tartja) Amennyiben a témával kapcsolatban érdeklődik, vagy szeretne még több információt a fentiekről olvasni, kérem írjon: oreformatus@mail.com. Ha személyesen preferálna egy testvéri beszélgetést valamely témáról, nagy szeretettel fogadom. Vendégem egy kávéra, teára!
2 Comments
Comments are closed.
[…] Kálvin János kommentárját itt találja az olvasó: Férfi fedetlen fővel, asszony befedezve. Egy igehirdetésben közölt részletes bibliai exegézist itt: Fejkendőzés istentiszteleten? Egy magyarországi fényképalbumot a 20. századból itt: Templomi fejkendőzés a 20. századi történelmi Magyarország területén. A neves bibliamagyarázók véleményét pedig itt: Bibliamagyarázók idézetei a templomi fejkendőzésről (1Kor. 11:5) […]
[…] [Kálvin János kommentárját itt találja az olvasó: Férfi fedetlen fővel, asszony befedezve. Egy igehirdetésben közölt részletes bibliai exegézist itt: Fejkendőzés istentiszteleten? Egy magyarországi fényképalbumot a 20. századból itt: Templomi fejkendőzés a 20. századi történelmi Magyarország területén. A neves bibliamagyarázók véleményét pedig itt: Bibliamagyarázók idézetei a templomi fejkendőzésről (1Kor. 11:5)] […]