Az emberi hagyományokról és példákról

2023.06.25. Off By neilnejmed

Kiss Áron

(1815–1908)

református lelkész, a Tiszántúli református egyházkerület püspöke 1892-től haláláig, Porcsalmai református lelkész és szatmári esperes

Részletek A XVI. (i.e. tizenhatodik) században tartott magyar református zsinatok végzései c. könyvből

BUDAPEST, 1881.

Debreceni Hitvallás

155-158. o.

Az emberi hagyományok.

Azokat az emberi hagyományokat, melyek a természet törvényével és tiz parancsolattal megegyeznek, az emberi élet kormányzására és a fegyelem fentartására hasznosak, minők a hatóságok kegyes és törvényes intézkedései, helybenhagyjuk. Mert az Ur kivánja, hogy azoknak engedelmeskedjenek a hivők. Róm. 13. 1. 1 Tim. 2. 1 Pét. ). 3. Dán. 2. 3. 4.

Továbbá azokat az egyházi rendeleteket is, melyeket a jó rend s tisztesség fentartása végett hoztak az egyházba, szabadon és részrehajlás nélkül megtartjuk, s valami csak a hit és erkölcsök ellen nincs, beveszszük, azonban a körülményekhez képest szabadságunknál fogva elhagyjuk vagy megőrizzük és módositjuk. De minden oly polgári rendeleteket, melyek a természet törvényével, a népek jogával és isteni hagyományokkal ellenkeznek, mint az Antikrisztusnak, Mahumednek és a zsarnokoknak istentelen rendeleteiket a többnejüségről s más hasonló iszonyatosságokról, nem hagyjuk helybe, sőt az irással kárhoztatjuk mindazokat, kik az Urvacsorára, igaztalan itéletekre árvák sérelmére gonosz törvényeket hoznak; s kárhoztatunk minden oly jogokat és igazságtalan határozatokat, melyek a természet és isten törvényével ellenkeznek. Mint Ezsaiás 10 r. mondatik: Jaj a hamis dekrétom szerzőknek. A ki más evangyéliomot hirdet, átok legyen. Gal. 1.

Ennélfogva az uzsoráról, igazságtalan zsarolásokról, az alattvalóknak igazságtalan terhekkel s nehézségekkel való elnyomásáról szóló törvényeket, melyek erejével az alattvalók javai minden lehető módon elfoglaltatnak, mint az erőszakos rablásnak s dulásnak egy nemét visszavetjük. A minők a rendkivüli és törvénytelen adóknak, sarcoknak követelései, mint a török nép és más hasonlók tesznek, a kik elnyelik alattvalóikat, a kiket az Ur fenyeget. Ézsa. 1. 3. 8. 10. Amos. 2. 4. Bölcsek 3. Mich. 7. határozat. Innoc. pápa 1 lev. Az apostoli rendeletektől semmi lépéstekben el ne távozzatok.

Azokat az emberi rendeleteket, találmányokat és tanokat, melyeket emberek találtak fel és rendeltek az önkéntes isteni tisztelet (ethelotrischia) és vallás tekintetéből, kárhoztatjuk a szentirással s atyákkal, mint hatálytalan elemeket, csalásokat, haszontalanokat, szennyeket. Mert helyesen tanitják a végzések (decreta), zsinatok és atyák, hogy a szokást és emberi rendeleteket akkor kell dicsérni, ha nincsenek ellentétben az igaz (catholikus) hittel és jó erkölcsökkel, hanem hasznosak az épitésre. Ágoston 23. 86. lev. Anastaz pápa 2. Pius pápa végzése; az atyák. Ézsa, 10. Róm. 14. Kol. ). Tit. 1.

Mert hiába imádjuk az istent emberi tanokkal és hagyományokkal: mivel egyedül az Ur a szerzője az isten tiszteletéről szóló törvényeknek és hagyományoknak. Minélfogva a mi nem az istentől van ültetve, ki fog gyomláltatni. Ugy tanitják a végzések a zsinatok és atyák, hogy vétkekkel teljes mindaz, a mi nem az apostoloktól hagyatott ránk. Cypr. 8. lev. 3. könyv. Paráznaság, gonoszság, szentségtörés az, a mit emberi kény alkot, hogy az isteni rendelet megsértessék, megfertőztessék.

Nem szabhatnak tehát az emberek törvényeket az isteni tiszteletre és vallásra. 1 Kór. 6., 7. Jakab 4. Egy a törvényadó. 5 Mózs. 7. 12. Semmit az én beszédemhez ne tegyetek, sem pedig el ne vegyetek abból. Péld. 30. Ne tégy az ő beszédéhez. A Krisztus Mát. 15. 24. Márk 7. igy vádolja a zsidókat, hogy az ő hagyományaikért az isten törvényét elhagyták. Jerém. 2. 23. Hob. 13. Tit. 1. is igy kárhoztattatnak az embereknek gonosz rendeleteik. Lásd Hieronym. Ézsaiasra 2. S. 29. Titusra 1. Ambrus Kryzosztom az uj testamentomra. Beda 1 Kor. 7, Kol. 2. Hilar. Mát. 15. Origen. Ezekhielre 7. hom. Mát. 15. 23, részeire, Róm. 14. Agoston 2. 9. köt. Mindezek azt tanitják, hogy egyedül a Krisztust kell követni az egyházi hagyományokban. Ágoston 59. lev, a Krisztus tanáról, 6. 19. 20. 25. 26.

Tehát gonoszságot cselekesznek, a kik elhagyják az isten hagyományait, és saját rendeleteiket elibe teszik az isteni hagyományoknak, mint az Antikrisztusnak, a pápának és Mahumednek csoportja teszi. A Krisztusnak minden hagyományait, a melyekről parancsunk van, hogy azokat megtartsuk, változatlanul megőrizzük. De a Krisztus és apostolok azon példáit és egyéb tetteit, melyek nekünk követés végett ki nem tüzettek, szabadon és érintetlen hagyjuk. Rutul tévelyegnek tehát, a kik a pápát az ő szennyeiben, magokat nyügbe vetve, követik a kehely, kovásztalan, és ruhák használatában s Krisztust és az apostolokat szabadon követni nem merészlik. Kalixt, és Orbán pápa 2. lev. — Jerem. 27. — Ágoston a Ján. lev. 118, 119. – Hilár. Mát. 23.-ra. Kryzoszt. Theof. ugyanarra Orbán pápa 5. 9. végz. – Az atyák Ézsa. 8. 10. Gal. 1. — Dist. 4. 8.9. 11. 12. — Lomb. sentent. 3. k. 28. r. Orangei zsin. 22. Aquin Tamás ar. 6. 9. Cyprián 2. könyv 3. lev.

A példákról.

A példák kétfélék: követendők és nem követendők. A próféták, Krisztus és apostolok példáit mindazon cselekvéseikben, melyek felől, hogy azokat kövessük és cselekedjük parancsunk van, egyaránt követjük. Mint János 13. 1 Pét. 2. 4 mondatik: Példát adtam nektek; példát hagyván néktek. 1 Kor. 11. Én az urtól vettem. A Kol. 2. 4 is azt tanitja. Más példáikat, a melyek nincsenek törvényben, s melyeknek utánzások nem parancsoltatik, ha lehetségesek és hasznosak, szabadon követjük, mint a Krisztus és Apostolok körülményeit a tanitásban és sákramentomok kiszolgáltatásában. A mint a zsinatok végzések és atyák is tanitják. Dist. 9. 10. 11. 12.

Azokat a példákat pedig, a melyeknek követése nékünk lehetetlen, mint a negyvennapi böjtölés, tengeren járás s halottak támasztásának példája, nem követjük. Sem pedig azon példáit az atyáknak, melyek nem tiszták a bűntől, minő a Péter példája a megtagadásban s másoké a soknejüségben és más tettekben, a melyekben hibásaknak találtattak.

Kétszeresen nevetségesek a pápisták, kik a Krisztust a negyvennapi böjtben, továbbá a köpben és sárban, melylyel a vak szemeit megkente, valamint a zsidókat a Krisztus csufolásában és megfeszitésében majom módjára utánozzák.

Ágoston 9. köt. Ján. 13. részére. — Cyprián Juliánhoz.

Hivatkozások

1) Hilarius 368-ban poitiersi püspök, az ariánok számüzték, feleséges gyermekes atya, szép könyvet irt a Szentháromságról.

Forrás

Kiss Áron A XVI. (i.e. tizenhatodik) században tartott magyar református zsinatok végzései N.-Váradon és Debreczenben 1561. és 1562-dik évben tartott zsinatok, és az egri szövetkezés (confoederatio); Debreceni Hitvallás