A kereszten függő Krisztus és a két gonosztevő

2023.04.10. Off By neilnejmed

Matthew Henry (1662 – 1714)

Nonkonformista puritán lelkipásztor, író, bibliamagyarázó. Matthew Henry Lukács evangéliuma 23. fejezetéhez, Krisztus megfeszítését és halálát leíró részhez fűzött magyarázata

Részlet Lukács evangéliumából

Vitetnek vala pedig két egyéb gonosztévők is, hogy ő vele megölettetnének. Mikor azért mentek volna a helyre, melly mondatik Koponya helyének; ott fesziték meg őtet, és a gonosztévőket, egyiket jobb kéz felől, a másikat bal kéz felől. Jézus pedig mondja vala: Atyám, bocsásd meg nékik: mert nem tudják mit cselekesznek: Elosztván pedig az ő ruháit, vetének reájok sorsot. És a község áll vala nézvén: csufolják vala őtet a Főemberek is azokkal egybe, ezt mondván: Egyebeket megtartott, tartsa meg magát, ha ő az Istennek ama választott Krisztusa. Csufolják vala pedig őtet a vitézek is oda járulván, eczettel kinálván őtet. És ezt mondván néki: Ha te vagy a Zsidóknak ama Királyok, szabaditsd meg magadat! Vala pedig az ő titulása is feje felett megirva, Görög, Római és Zsidó betükkel: EZ A ZSIDOKNAK AMA KIRÁLYOK. A gonosztévők közzűl pedig, kik felfüggesztettek vala, egyik szidalmazza vala őtet mondván: ha te vagy ama Krisztus, szabadítsd meg magadat, minket is! Felelvén pedig a másik, megdorgálá őtet, mondván. Az Istent sem féled-é te, mivelhogy te azon kárhoztatás alatt vagy? Mi ugyan méltán, (mert a mi cselekedetünknek méltó büntetését vesszük) e pedig semmi méltatlan dolgot nem cselekedett. És monda Jézusnak! Uram, emlékezzél meg én rólam, mikor menéndesz a te országodba! És monda néki Jézus: Bizony mondom néked: Ma velem lészesz a Paradicsomban. Vala pedig mintegy hat órakor, és setétség lőn az egész tartományban mind kilencz órakorig. És meghomályosodék a nap, és a templomnak kárpitja közepén ketté hasada. És mikor kiáltott volna nagy szóval Jézus, monda: Atyám a te kezeidbe teszem le az én lelkemet. És mikor ezeket mondotta volna, meghala. Mikor látta volna pedig a Százados a mi lett vala, dicsőité az Istent, mondván: Bizony ez az ember igaz vala. És az egész sokaság, mely e dolognak látására ment vala oda, látván azokat melyek lettek vala, vervén az ő mejjét megtér vala. Állanak vala pedig mindnyájan az ő ismerői távol, és aszonyok, kik ezeket látják vala” (Lukács 23, 32-49, Károli Biblia)

Matthew Henry magyarázata

23:32-43 Amint Krisztust a keresztre szegezték, imádkozni kezdett azokért, akik őt megfeszítették. A legnagyobb ajándék, amiért meghalt, hogy a bűnbocsánatot megváltsa és megszerezze számunkra. Ő épp ezért imádkozik. Jézust két gonosztevő között feszítik keresztre; náluk láthatóvá válik, hogy Krisztus keresztje mily különböző hatást tud kiváltani az emberek fiainál, amikor az evangéliumot hirdetik nekik. Az egyik gonosztevő a végsőkig megkeményedett. A bajok önmagukban még nem változtatnak meg egy gonosz szívet. A másik viszont az utolsó pillanatban meglágyult: mint egy égő parazsat, úgy kapták ki a tűzből, és ezáltal az isteni kegyelemnek emlékművévé vált. Ez azonban még nem ad senkinek sem bátorítást arra, hogy a megtérést a halálos ágyáig halogassa, vagy abban reménykedjen, hogy akkor majd kegyelmet talál. Az biztos, hogy az igaz bűnbánat sohasem túl késő; de ugyanilyen biztos az is, hogy a kései bűnbánat csak ritkán lesz valódi. Senki sem lehet ugyanis biztos abban, hogy lesz ideje megtérni majd a halála előtt, azonban mindenki bizonyos lehet afelől, hogy nem részesülhet azokban az előnyökben, amelyekben itt ez a megbánást tanúsító lator részesült. Látni fogjuk, hogy ez az eset egyedülálló, ha megfigyeljük Isten kegyelmének ezen az emberen kifejtett nem mindennapi hatását. Ő rendreutasította a másik latrot, amiért az szidalmazta Krisztust. Beismerte, hogy rászolgált arra, amit vele tettek. Hitte, hogy Jézus igazságtalanul szenvedett. Figyeljétek meg hitét ebben az imádságban. Krisztus a megaláztatás mélypontján volt, úgy szenvedett, mint valami szélhámos, és az Atyja sem szabadította meg. Ő viszont ezen vallomását még azelőtt tette, mielőtt bekövetkeztek volna azok a csodák, melyek Krisztus szenvedéseit dicsőségessé tették, és a századost megdöbbentették volna. Hitte az eljövendő életet, és boldogságra vágyott ama életben; nem úgy a másik gonosztevő, aki mindössze csak a kereszttől akart megszabadulni. Figyeljétek meg alázatosságát ebben az imádságban. Egyetlen kívánsága ez: Uram, emlékezzél meg én rólam; egészen Jézusra bízva azt, hogy ő majd miként fog megemlékezni róla. Így alázkodott meg igaz bűnbánatában, és megtérése minden gyümölcsét megtermette, amit a körülményei csak megengedtek. A kereszten függő Krisztus pedig épp olyan kegyelmes, mint a trónon ülő Krisztus. Bár a legnagyobb tusakodásában és gyötrelmében van, mégis megkönyörül egy szegény bűnbánó lelken. A kegyelem eme cselekedetéből azt kell megértenünk, hogy Jézus Krisztus a Mennyek Országának megnyitásáért hal meg minden bűnbánó és engedelmes hívő számára. A Szentírás egyedülálló példája ez; ennek viszont arra kellene megtanítania bennünket, hogy senki ne essen kétségbe, és ne essen kétségbe önmagában; de hogy ezzel ne is éljünk vissza, mindezt szembe kell állítanunk a másik gonosztevőnek rettenetes állapotával, aki a hitetlenségében megkeményedve hal meg, noha a megfeszített Megváltó oly közel van hozzá. Legyünk hát bizonyosak abban az általános igazságban, hogy emberek ahogyan élnek, úgy is halnak meg.

23:44-49 Itt Krisztus halálát a vele járó csodák által felmagasztaljuk, és halálát azokkal a szavakkal magyarázzuk, amelyekkel kilehelte lelkét. Kész volt felajánlani magát. Igyekezzünk dicsőíteni Istent igaz bűnbánattal és megtéréssel; azzal, hogy tiltakozásunkat fejezzük ki mindazok ellen, akik a Megváltót keresztre feszítik; józan, igaz és istenfélő élettel; és azzal, hogy tehetségünket annak a szolgálatába állítjuk, aki érettünk meghalt és feltámadott.

Forrás

Bible Hub: Matthew Henry’s Commentary on the Whole Bible: Luke 23