Az egy közönséges Anyaszentegyházról és annak fejéről

2025.10.24. Off By neilnejmed

TARCALI ÉS TORDAI ZSINATOK. 1562. és 1563-dik években. AZ ANYA SZENT EGYHÁZRÓL.V. RÉSZ. 377-380. o.

I. Art. Hogy mindenkor vólt és lészen valamely Ecclesia, az mellyen kivül nintsen idvesség.
II. Art. Hogy tsak egy légyen az igaz Anyaszent egyház.
III. Art. Miért hivattassék közönséges Anya szent egyháznak.
IV. Art. Az szenteknek eggyességekről.
V. Art. Hogy az Anyaszentegy-háznak csak egy feje legyen, melly semmi társ nélkül, sem utánna következő sem helyette-való nélkül nem szükölködik.
VI. Art. Az Szenteknek eggyessége nem áll ellene, hogy az egy-házi tiszteknek külömb külömbféle gradicsi ne legyenek.

I. Art. Hogy mindenkor vólt és lészen valamely Ecclesia, az mellyen kivül nintsen idvesség.

Hejában szereztettek vólna Istentül azok mellyekről eddig szóllottunk, ha nem vólnának kik azokban az jótéteményekben részesülnének.

Annak felette holott örökké-való az Jésus Christus országa szükséges mindenkor valakiknek lenni az kik ütet királynak ismérjék. 2. Sam. 7. 16. Luc. 1. 32. Solt. 89. 37. és 110.

Annak okáért világ kezdetitül fogva mindenkor vólt valami Ecclesia, az az, Istentül elválasztatot embereknek gyülekezete és sokasága kik igaz Istent ismértek és tiszteltek az ő igéjéből tudniillik az hit által meg fogott Jésus Christusban, az mint bőven alkalmatos helyen meg-mutattuk.

És ezt az Istennek Anyaszent egy házát szükséges hogy ugyanazon okokra nézve, mindenkor állandónak lenni vallyuk, noha minden igyekezetivel, az Sátán azon legyen, hogy azt el-forditsa. Solt. 32. 14. Jer. 31. 35. 36. 37. Matt. 28. 20. Esa. 54. 10. Matt. 16. 18.

Végezetre ugyan azon erősségekből ki jő azis, holot az Jésus Christuson kivül soha idvesség nintsen, idegenek tehát azok a Christustól és bizonyossan örök veszedelemnek fiai valakik meghalnak minekelőtte Christus tagjai lennének mert az az idvezitő erő, mely az egy Jésus Christusban vagyon tsak azokban hatható az kiket őneki ad az Atya, azaz, az kik ő benne hisznek és továbbá az Ecclesiának tagjai, melly tagok erre nézve, Christus testének hivattatnak. Joel. 2. 32. És 3. 20. Jan. 3. 3. 6. és 17. 3.

II. Art. Hogy tsak egy légyen az igaz Anyaszent egyház.

Holot egy az Isten, egy az hit, egy az Isten és emberek közöt való közbe Járó Jésus Christus, az Anyaszentegy háznak egyetlen egy feje, következik szükséges-képpen hogy az Istennek Anyaszent egyházais tsak egy légyen. Eph. 4. 4. 5. 1. Tim. 2.5. Eph. 1. 22. és 4. 15. 15. 23. Col. 1. 18. 1. Cor. 11. 2.

III. Art. Miért hivattassék közönséges Anya szent egyháznak.

Mivel az Isten hirdettetvén az egész világon az ő Evangeliomát az Fiunak országát é világnak utólsó határáig terjesztette, tehát az Anya szent egy ház közönséges avagy ez világnak, minden részeire el-terjedet. Nem ugy mint ha magánossan minden embert bé-foglalna, (mert nyilván vagyon, hogy ettül az jó téteménytül felette sok, emberek rekesztettek-ki, ha kit kit külön megtekéntünk) hanem mivel az hivek el széllettek az egész földnek kerekségén, az mint az Urnak teczet az választottakot, akar mely időben, és akar mely nemzetből magához foglalni. Solt. 2. 7. 8. Esa. 54. 1. 2. És 53. 5. Márc. 16. 15. Tsel. 1. 8. Col. 1. 25. Matt. 7. 14. Luc. 13. 24. Tsel. 10. 18. Jelen. 7. 9. Matt. 12. 27.

IV. Art. Az szenteknek eggyességekről.

Mivel az Anyaszentegyház tsak egy Urat és felső fejedelmet esmér, mindnyájan az hivek, akar hol legyenek, ugyan azon egy-városnak polgári, hogy annak törvényével és javaival éllyenek, azaz, a Jésus Christussal és minden ő gazdagságival. Méltán annak okáért az Christus mind ezeknek az tagoknak fejének mondattatik, tudniillik az kik egy testé löttenek, az kiknek ő feje az maga életét öntvén azokban. Eph. 4. 4. 5. Col. 1. 18., Rom. 12. 5. 1. Cor. 10. 17. és 11. 11. 12. 13. Col. 3. 15. Psal. 46. 56, 1. Cor. 1. 30. Eph. 4. 15. 16. Jan. 17. 16. 20. 21. Rom. 8. 30.

Ez azért az szenteknek eggyessége. Mert szokta az szent irás az szenteket, hiveknek nevezni, még e világhi életekben, ugy mint az hit által meg fogot Christusbán meg igazultakat és meg szenteltetteket. 1. Cor. 3. 11. etc. 1. 2. 30.

V. Art. Hogy az Anyaszentegy-háznak csak egy feje legyen, melly semmi társ nélkül, sem utánna következő sem helyette-való nélkül nem szükölködik.

Az Christus Jésus az Anyaszent egyháznak, egy feje, arra az okokra nezve, mellyeket eléb jeléténk (*) tellyességessen senkivel nem közli ezt az méltóságot, miképen az Jámbor és igaz törvény szerént való férj magánkivül más férjet ugyanazon házasságában nem szenvedhet. 1. Cor. 3. 11. Eph. 4. 15. 16. Exod. 20. 3. 5.

Az anyaszentegyház is viszontag, melly az lelki házasságban, az tiszta szerelmes házas társnak személyét viseli senkit mást férjének nem nevez. 2. Cor. 11. 7. Rom. 7. 4. 5. 23.

Ugyan azon annakokáért semi utánna következőt nem kiván, ugymint az kit Istennek, mind örökké él. Rom. 6. 9. Sid. 7. 23. 24. Ismét hellyette való fü nélküli s nem szűkölködik. Jan. 15. 15. Tsel. 20. 27. 2. Tim. 3. 16. 17. Elsőben mert tökélletessen az ü akaratját nekünk ki-jelentette. Másodszor mivel örökké való Isten mindenkoron jelen vagyon az ő Anyaszent egyházában, még penig kiváltképpen való hathatósággal, igazgatván az ő testének minden tagjait az mint megigirte Matt 28. 20. Joh. 14. 16. Eph. 4. 16.

Nem is szükséges hogy valaki segitő vag’ szolgáló fejet, az mint szólnak, kivánnyon, az Anyaszent egyházban, holot az Istennek nyilván-való igijébül, semmit ollyat nem rendelhetni, és ennyi sok száz esztendőktől fogva való tapasztolható és szemmel látot dolgok, eléggé megbizonyitják, melly igen tévelygettek azok az kik az Anyaszentegy házban, egy közönséges Püspököt akartak állatni. Mert tsak egyédül Isten az az ki ez testnek el-viselésére elégséges. Eph. 4. 12.

Nem is gondolkozot senki errül az elsőségről az Anyaszent egyházban az előtt, hanem mikor Istennek igaz itiletiből az nyomorult emberek az el-fordult elmének adattattanak, az mint maga Gergely Pápa is erre bizonyság ki ez mondotta hogy az közönséges Püspök-nek nevezeti tsak az Antichristust illeti, Hyeronimus, Eugubinus Püspököt és mást is, akar kit az Római Püspökkel egyenlővé teszen. Cyprianus-is tsak egy Püspökségrül emlékezik, melyben minden Püspököknek egyenlő része vagyon.

VI. Art. Az Szenteknek eggyessége nem áll ellene, hogy az egy-házi tiszteknek külömb külömbféle grádicsi ne legyenek.

Az Christus ugy igazgatja az Anyaszentegyházat az ü lelke által hogy azonban az embereknek munkájokkal éllyen az plántálásban és az öntözésben az mint Szent Pál szól. 1 Cor. 3. 5. 6. 7. és 4. 1. 2 Cor. 5. 19. 20.

Annak felelette az ő ajándékát osztogatja az mikor az mitsodás mértékkel és kiknek akarja, az egesz testnek meg-tartására, és parancsollya hogy mindenek az ü házában jól és szép rendel szolgaltassanak-ki. 1 Cor. 12. 7, Eph. 4. 10. 11. 12. Ján. 11. 12. 1 Cor. 14. 40.

Távul légyen azért mi tülűnk hogy valami rendeletlenséget hozzunk-bé az Isten Anyaszentegyházában, melly szükséges képpen bé-jüne, ha az Anya szentegyházban levő minden tiszteket egyenlővé tennők egy-máshoz, sőt inkáb mit kivánunk nagyob szerénséggel, minthogy az Egyházi igazgatásnak módja az szent írásból helyre állattassék?

Az régi Atyáknak szokot Regulait-is nem vetjük meg, tsak hogy az Isten igéjének rámájára vonattassanak és nagy vigyázás légyen az helyre, az időre és az személyekre, hogy mindenek épületre valók legyenek. 1 Cor. 14. 40.

Ezt azért mi szorgalmatossan kivánni soha meg nem szüntünk nem hogy rendeletlenek vólnánk, és az törvén és Conciliomoknak és régi Cánonoknak meg-utálói: az mint némellyek káromkodó-képpen mi róllunk csácsognak.

(*) Felülvont „e” lehet, mint a 315. oldalon. [NF]

Forrás

A MAGYARORSZÁGI PROTESTANSEGYLET KIADVÁNYAI
XIX-ik KÖTET,
PROTESTANS THEOLOGIAI KÖNYVTÁR SZERKESZTI, KOVÁCS ALBERT XV. KÖTET, A XVI. SZÁZADBAN TARTOTT MAGYAR REFORMÁTUS ZSINATOK VÉGZÉSEI. ÖSSZESZEDTE, A LATIN SZÖVEGEKET MAGYARRA FORDÍTOTTA ÉS TÁJÉKOZTATÓ JEGYZETEKKEL KISÉRTE KISS ÁRON PORCSALMAI LELKÉSZ ÉS SZATMÁRI ESPERES, BUDAPEST KIADJA A MAGYARORSZÁGI PROTESTANSEGYLET