A Szentháromság Istenről az unitáriusok ellen

CSENGERI ZSINAT,
1570-dik évben.
AZ Isten IGÉJÉBŐL VETT,
és a csengeri zsinatban egyértelemmel kiadott és kihirdetett
igaz hitvallás.
657-664 o.
Melius Juhász Péter
(Horhi, 1532 – Debrecen, 1572. dec. 25.): egyházi író, hitvitázó. 1556-ban Wittenbergben tanult, 1558-tól debreceni prédikátor, 1561 végétől haláláig debreceni ref. püspök. Ő szervezte meg a mo.-i ref. egyházat, következetesen harcolt a reformáció radikálisabb irányzatai, különösen az antitrinitáriusok ellen.
Ez az egyetlenegy Istenről(1) szóló bibliából meritett bizonyiték lerontja a Szentháromság tagadók minden erősségeit.
1. Az egyetlenegy Isten az, a ki a Jah, Jehova, 5. Móz. 4. 5. 6.
2. Az egyetlenegy Isten az, a ki az Él, Saddaj, mindeneket előretudó. I. Móz. 17. 28. 31. 35. Ézs. 25. 43. 41.
3. Az egyetlenegy Isten az, a ki mind a két szövetséget szerzette és az atyáknak Istene. Jerém. 31. 5 Móz. 5. 6.
4. Az egyetlenegy Isten az, a ki mindeneknek teremtője, megtartója. Ézs. 40. 43. 44. 5. Móz. 4. 5. 6. 32.
5. Az egyetlenegy Isten az, a ki a sziveknek, veséknek vizsgálója. Jerém. 10. 27. Zsolt. 7. Jel. 1. 2. Cselek. 12.
6. Az egyetlenegy Isten az, s ki az ő népét kihozta Egyiptomból. 2 Móz. 5. 6. 10. 32., 5 Móz. 4. 5. 6. 10. 30. 32. Zsolt. 78. 95.
7. Az egyetlenegy Isten az, a ki csudákat cselekedett Egyiptomban, megkisértetett, bosszantatott és ingereltetett a pusztában. Zsolt. 95. 102. 2. Móz. 20. 23. 32. 4. Móz. 23. 5. Móz. 32. 1. Kor. 10.
De mindezeket mivelték és léteznek a Fiu és Szentlélek. Ézs. 63. Az ő arcának angyala és a Szentlélek hozta ki őket; haragra inditották az ő Szentlelkét, az Isten maga hozta ki őket. 5. Móz. 32. A Fiu és Szentlélek hozta ki őket és megkisértetett. 1 Kór. 10. Ézs. 60. Zsolt. 68. 95. A Jehova lelke teremtette az egeket: a Jehova lelke a Jah, Jehova az atyák Istene kötötte az atyákkal az ó és uj szövetséget Jerém. 31. Ezék. 2. 3. 8. 11. Zsid. 3. 4. 8. 10. A Szentlélek neveztetik Istennek, a ki a szövetséget kötötte, a kinek szövetségét megszegték a zsidók: Ezt mondja a Szentlélek: Uj szövetséget kötök nem a szövetség szerént, a melyet szereztem volt az ő atyjaikkal, midőn kihozám őket. Igy szól a Szentlélek: „Meg ne keményitsétek a ti sziveiteket, miként a ti atyáitok megkisértének és bosszantának engem a pusztában.” Zsid. 3. 4. 8. 10. Ugyanezek tulajdonittatnak a Krisztusnak Róm. 14. 1 Kór. 10. Ézs. 45. 63. És ugyanott a Szentléleknek is. Annak okáért igazán és változhatatlanul egyetlenegy Isten a Jehova, Fiu és Szentlélek.
Más erősség.
1. A ki nem az örök, változhatatlan és minden időben örökké-valóságban lakozó Jehova, a ki nem a Vagyok, Voltam, Leszek: az nem Isten.
Átkozott isten a Zar, azaz a mostani, uj, ujonnan keletkezett, a ki öröktől fogva nem volt, nem csinált mindeneket; nem volt öröktől fogva, hanem Nechar azaz idegen, a ki az egy Isten természetén kivül alkottatott teremtményekből származott. 5 Móz. 5. 6. 10. 30. 32. Zsolt. 81 veszszenek az ilyen istenek, ne imádtassanak. Jerém. 7. 10. 23. 311. 33. Az idegen isten nem csinált mindeneket, nem volt öröktől fogva, veszszen el. 5 Móz. 5. 10. 30. Zsolt. 81. Jerém. 7. 10.
3. Átkozott és nem imádandó az, a ki nem az egyetlenegy Isten és mindeneket nem teremtett. De a Krisztus és Szentlélek mindeneket teremtettek és úgy imádtatnak, mint az Atya. Zsolt. 95. Ezék. 2. 3. 8. 11. Ézs. 45. 48. 63. Jób 26. 27. 33. És a Fiu és Szentlélek nem is mostani uj megátkozott istenek: tehát ők az egyetlenegy igaz Isten, épugy mint az Atya. Ha tehát a Fiu és Szentlélek nem az egyetlenegy teremtő, megtartó Jehova: akkor igaz Isten gyanánt nem imádtathatnak, hanem átkozott mostani idegen istenek lesznek, nem pedig az Atyának jehovai örök istenségéből öröktől fogva, időbeli kezdet nélkul származottak Jerém. 10. 3. Zsolt. 81.
Felelet az ellenfelek rágalmára.
Hogy s Szentlélek és Fiu nem neveztetnek Jahnak, Jehovának stb. A Zsolt. 95. 6. nemcsak a Fiuról magáról, hanem a Szentlélekrol is szól, midőn ezt mondja: „Jöjjetek el, imádjuk, boruljunk le arccal, hajtsuk meg térdeinket a mi teremtő urunk a Jehova előtt, mert ő a mi Istenünk és mi az ő mezejének népei vagyunk, ma ha az ő szavát hallandjátok, meg ne keményitsétek sziveiteket, mint a versengésnek napján, mikor megkisértének engemet a ti atyáitok és megpróbáltak engemet, jóllehet látták volna az én cselekedeteimet 40 esztendeig.” Zsolt. 95. Ezek bár a szent irásban az Atyáról és Fiuról is helyesen tanittatnak: mindazáltal az apostol (a Zsid. 3. És 4.) a szentirás szokása szerint az Atyával és Fiuval együtt a Szentlélekre is ugy alkalmazza ugyanezeket. Mert szokása a szentirásnak, hogy egy és ugyanazon helyet mindhárom bizonyságra viszi, mint ezt a helyet: az Isten teremtette, az Isten kihozta, az Isten megkisértette, az Isten csudákat tett, – az Atyának, Fiunak és Szentléleknek tulajdonitja, a mint az az Ézs. 6. 40. 43. 45. 48. 63. 5 Móz. 1. 5. 32. I Kór. 8. Ján. 1. 5. 8. 10. Jób. 26. Zsid. 2. 3. 4. Róm. 14. részeiben látható. S mert szokása a szentirásnak, hogy gyakran az első és második személyben beszél a harmadik személyről; például: ezeket szólotta a Jehova én hozzám: én vagyok a Jehova, a teremtő, megtartó Él saddaj, igy szóljad nékiek az én beszédimet: Ezeket mondja a Jehova, ne cselekedjetek gonoszságot az én törvényem ellen. Az apostol tehát a Zsid. 3. 4. 8. 10. részeiben ezt a helyet „ma ha az ő szavát halljátok, meg ne keményitsétek a ti sziveiteket, mint a ti atyáitok megkisértettek engem” a Zsolt. 78. 95. 105. 4 Móz. 14. 23. és a 1 Kor. 10. részeiből; és ismét e helyet: „ez az én szövetségem, melyet én kötök ti véletek”: ugyanegyről mondja az első és harmadik személyben. Az első helyről a Zsid. 3. igy szól: „Minekokáért, s mint a Szentlelek mondja, ma ha az ő szavát halljátok meg ne keményitsétek sziveitüket.” Itt a Szentlelket mondja beszélni arról, á ki az atyákat kihozta Egyptomból; kihozta pedig s Jehova, kihozta a Fiu, kihozta a Szentlélek, a mint Ézs 63. 1 Kór. 10. 2 Móz. 3. 5. 6. 14. 15. 32. 34. 5 Móz. 4. 5. 6. 32. Ezék. 2. 3. 8. 11. van. A Szentlélek hozta ki azokat, megnyugtatta azokat. Ézs. 63. Ezék. 2. 3. 8. 11. 31. Megdorgálván őket a Jehova, ugyan ez a Szentlélek mondja: Zsid. 8. 14. Jerém. 31. Imé eljőnek a napok, a mint a Szentlélek bizonyitja: Ez a szövetség, a melyet szerzek ővelök, ezt mondja a Jehova. A Jerém. 31. Ezék. 2. 3. 4. 8. 12. ugyane Szentlélekről ezt hirdeti: „A Jehova lelke jöve én belém és állitott engem az én lábaimra, és igy szólott hozzám a lélek: Imé szólok veled és küldelek téged a pártütő nemzetekhez és szóljad az én beszédemet nékiek és mondjad: igy szól a Jehova, vagy hallják vagy nem, mert pártosok, mint az ő atyjaik is, a kik pártoskodtak az én szövetségem ellen, áthágták az én kötésemet és utálságot és sok gonoszságot cselekedtek, a melyekért megvetettem őket, elhagytam őket.” A honnan Ezékiel ugyanazon Jehova Istent most léleknek, majd Jehovának, seregek Istenének és Adonajnak nevezi. Tehát itt a 95-dik zsoltárban és Zsid. 3. 4. 8. 10., Ugyanazon szólásmóddal a Héberek Szentlelke harmadik személyben mondja magáról: „Ezeket mondja a Jehova”. Az első személyben pedig igy szól: „Én vagyok a Jehova, a ki kivezettem azokat”, a Szentlélek bizonyitja és mondja: Ez az a testamentom, a melyet tészek azokkal, ezt mondja a Jehova. Először Szentléleknek mondja, azután Jehovának, miként Ezék. 2. 3. 4. 8. 11. A Jehova lelke jött én belém, és szolott én hozzám a Jehova és monda: „Én vagyok a Jehova, a ki kihoztalak titeket.” Először Szentléleknek nevezi, azután Jehovának. Adonajnak nevezi természeténél fogva, Szentléleknek az Atyától eredése és Fiutól lett küldetésének sajátságánál fogva, s Jehova Adonajnak isteni természeténél fogva, melyet együtt bir áz Atyával, a mint Ézs. 6. 40. 63. mondatik: a Jehova, a ki ült az ő királyi székében, küldi ki a Krisztust és prófétákat. A Csel. könyvében pedig Pál azt mondja, hogy az a Szentlélek. Igy Jerém. 31-ben seregek Jehovájának neveztetik, a ki megköti az uj szövetséget és a ki a zsidókat kihozta Egyptomból. Az Ézs. 63. Zsid. 3. 10. pedig Szentléleknek neveztetik az, a ki az ujszövetséget meg fogja kötni a Juda házával és a ki a zsidókat kihozta Egyiptomból. Ézs. 63.
Midőn tehát zsidóul mondatik Kihu Elohénu és mi rólunk ez, am vezón jádó: Hajjóm bekalo tisman, azaz: mivel ő a mi urunk és mi az ő kezeinek nyája vagyunk: ma ha az ő szavát halljátok, ezek a Jehovára a mi Istenünkre vitetnek, az ő is az Istenre vitetik a kiről feljebb mondatott, hogy ő Él Jehova a mi Istenünk, a mi imádandó teremtőnk. Ezek a harmadik személyről, s a melyek következnek a harmadik és első személyről mondatnak: „Ezt mondja a Jehova, meg ne keményitsétek a ti sziveiteket, mint a pusztában a kisértésnek napján, midőn megkisértettek engem s ti atyáitok és én haragomban megesküdtem, hogy ha bemennek….” Látnivaló, hogy feljebb a harmadik személyben mondatott hogy koló, azaz szavát az alkotó Jehovának ha meghalljátok: itt ugyanaz, a ki ezt mondja: ha a Jehova szavát meghalljátok, ugyanaz mondja a második személyről, meg ne keményitsétek sziveiteket; magáról pedig az első személyben, miként a ti atyáitok megkisértettek és megbosszantottak engem a pusztában és én megesküdtem. A 2 Móz. 4. 5. 6. 13. 14. Ézs. 63. Ezék. 2. 3. 8. 11. Jerém. 31. 1 Kór. 10. részében a Szentlélekről mondatik, hogy bosszantatott és ingereltetett; bosszantották az ő Szentlelkét, a ki kihozta őket, és a Szentlélek megnyugtatta őket. Ézs. 63. Zsid. 3. 4. 10. Az Ézs. 1. Jerém. 3. 5 Móz. 4. 5. 32. az mondatik, hogy az egyetlen egy Isten hozta ki a zsidókat, és az egyetlen Jehova nyugtatta őket, és hogy a Jehova bosszantatott. A 1 Kór. 10. és Zsolt. 68. pedig az mondatik, hogy a Krisztus hozta ki, a Krisztus kisértetett meg. És az Ézs. 63. Ezék. 2. 3. 8. 10. 11. a Szentlélekről tanittatik, hogy a zsidókat kihozta, hogy a Szentlélek bosszantatott és ingereltetett. A Zsolt. 95. Zsid. 3. 4. is az mondstik, hogy a Szentlélek kisértetett meg és bosszantatott s pusztában. Mert nem csupán a Dávid szavai ezek: Meg ne keményitsétek sziveiteket, miként a ti atyáitok megkeményitették és bosszantottak engem a pusztában. Zsolt. 95. 4 Móz. 14. 23. 1 Kór. 10. minthogy nem Dávid kisértetett meg. És a zsidókhoz irott levél 4-dik része is ezt mondja: Előre elrendeli pedig az Isten Dávidnál a mai napot, mondván: Ma, ha az ő szavát halljátok. Azt, a kit feljebb Szentléleknek nevezett, a 4-dik részben Istennek nevezi, ép ugy mint a 95-dik zsoltár.
Minthogy tehát itt az egyetlenegy Isten tulajdon bizonyságtételei soroltatnak el, a mint a Szentlélek mondja: Meg ne keményitsétek a ti sziveiteket, a mint a ti atyáitok megkisértettek engemet; ezeket a szavakat az Ezék. 2. 3. 8. 11. és Ézs. 6. 63. részeiből a Szentlélekre magyarázom. Mert ha az Atyáról szólna, igy mondaná; ha annak az Atyának szavát hallandjátok, meg ne keményitsétek a ti sziveiteket miként őt az Atyát megkisértették. Hanem titkosan a természet azonosságánál fogva mondja: Őtet, a Jehova-Istent hallgassátok, a ki én vagyok az Atyával és s Fiuval, hogy megmutassa a természet azonosságát az Atyában, Fiuban és Szentlélekben. Ezért mondja: ha az ő szavát halljátok, ha a ti atyáitok engem nem hallgattak. Mert a Szentlélek magáról most az első, majd a harmadik személyben szól a szentirás örökös szokása szerint, s mert a cselekedetekről irott könyvben is Péter apostol azt bizonyitja, hogy a Szentlélek a Dávid szája és s próféták által ugy szólott, mint Jehova és igaz Isten. Csel. 1. 2. 3. 13. 28. 1 Pét. 1. 3. 2 Pét. 1. (1)
A JÉZUS KRISZTUS EGYHÁZA PÁSZTORAINAK HITVALLÁSA,
melyet Csengerben kiadtak az egyetlen egy Istenről, a ki az Atya, Fiu és Szentlélek; megerősitve a héber kifejezések magyarázatával és az Isten igéjéből meritett biztos szabályokkal.
Az egyetlenegy Istenről.
Igazán és őszintén valljuk a szent irás után, hogy az igaz Isten egy és egyedüli teremtője és megtartója mindeneknek, a ki magát ugy jelentette ki, hogy ő Atya, Fiu és Szentlélek.
Az egy Jehovának háromságáról.
Hisszük, hogy ez az egyetlenegy Isten az égben három bizonyság, az Atya, Fiu és Szentlélek; a kik noha hárman vannak az ő önálló tulajdonaikra és gondoskodási tiszteikre nézve, mindazáltal e hármak is egyet tesznek, mint az apostol bizonyitja l. Ján. 5. rész.
Az örökkévaló Atyáról.
Atyának nevezzük az Isten igéje szerint az Istent és Jehovát, a kinek önmagában van élete, lételét senkitől nem vette és minden eredet nélkül van, a ki a maga személyéből, mint az ő jellegét és dicsőségének fényességét az ő egyszülött fiát öröktől fogva minden kezdet és változat nélkül szülte, a ki által mindeneket öröktől fogva előre tudott, elrendelt és kezdetben teremtett, megtart, és a választottakat megigazitván idveziti, a gonoszokat pedig elkárhoztatja.
Az Isten Fiáról.
Hisszük, hogy a Krisztus test szerint a Dávid fia, atyjafiaihoz mindenben hasonló a bűnön kivül. Hisszük és valljuk, hogy e Krisztus a „Logos”-nál vagy igénél fogva az Isten fia, az Atyának egy szülötte, az Atyával egyenlő Isten és Jehova, és hogy kezdettől fogva, minden dolgok előtt a legfelségesebbnek szájából, mint az ő dicsőségének fényessége és az ő lényének jellege született, a ki által mindenek lettek a teremtés előtt, a teremtésben és a teremtés után.
A ki neveztetik a szövetség angyalának és Isten igéjének, ki az utolsó időkben testet vett fel I. Róm. 8. 9. Zsid. 1. 2. 3. Gal. 3. 4. Zsolt. 2. I. Tim. 3. Róm. 3. 4. 8. Zsid. 3. 8. 9. A ki midőn Istennek alakjában volna, az Atyával egyenlő létére megalázta magát és szolgai alakot vett magára, igy az egész bűnváltságot (antilytron) vagy egyenértékű dijt az örökké való Szentléleknek erejével és hatalmával, magára vett testében megfizette. Mivel tetszett az Atyának, hogy az ő istenségének teljessége állatja szerint valóban ő benne lakozzék, hogy általa mindenek megujittathassanak Ef. 1. Kol. 1. 2. 2 Kor. 5.
S bárha e Krisztusnak, mint valóságos embernek, ki az ő atyjafiaihoz a bűnön kivül mindenben hasonló, testére nézve időszerü származás és születés tulajdonittatik; mindazáltal a mennyiben ő az Atyának egyszülötte, az Isten alakjában létező s mint az Atya magában élettel biró: nincsen semmi eredete és időszerű változása. Minthogy ő a Jehovától jött és örök időktől fogva küldött Jehova, az Atyának egyedüli titkos és kimondhatatlan származással született fia. Mát.1. 3. Luk. 1. 2. 3. Róm. 1. 8. 9. Ján. 1. 3. 8. 10. Filipp 2. Mike 5. Zak. 2. 3. 10. Péld. 8. Zsolt. 2.
A Szentlélekről.
Hisszük és valljuk, hogy a Szentlélek is, ki az Atyától származik és a Fiutól küldetik ki a hivőknek szivébe: Jehova Adonaj; a mint magát Ezékielnél a Szentlélek nevezi, a 2. 3. 8. 10. részekben. A kinek az egyetlenegy Isten tulajdonait képező minden sajátságok tulajdonittatnak épen ugy, mint az Atyának és a Fiunak. Tudniillik először neveztetik Jehova Adonajnak, Istennek Zsolt. 95. Zsid. 3. másodszor neveztetik Jehova Istennek, a ki a sziveket és veséket vizsgálja mint mindenható Isten; harmadszor teremtőnek, megtartónak, ujjászülőnek és megszentelőnek Ézs. 6. I Kór. 1. 2. 3.; negyedszer minden isteni ajándékok szerzőjének és osztogatójának 1 Kór. 12. Gal. 5. 6. Eféz. 5. 6. „A léleknek gyümölcsei a hit, remény és szeretet Róm. 3. 4. 8. Gal. 3. 4. Ötödször, minthogy a próféták által jövendőket mondott, saját hatalmával apostolokat választott és küldött Csel. 13. E hármak Atya, Fiu és Szentlélek, minthogy egyek az örök Jehova istenségében, akaratában, tanácsában és munkáiban (mint Ján. 3. 5. 6. 10. 14. 15. 16. mondatik) egyek az imádásban is: mert a mint az Atyaisten, az ő Fia és Szentlelke nélkül, elválasztani, teremteni, megszentelni nem képes; ugy az Atya, a Fiu és Szentlélek nélkül imádandó Jehova Isten sem lehet.
(1) De uno et Solo Deo. Az egyetlenegy vagyis szószerint egy és egyedüli Istenről, a ki Atya, Fiu, Szentlélek. Azt akarja kifejezni, hogy csak egyedül ez a Szentháromság az igaz Isten.
(1) E terjedelmes két bizonyiték és felelet, a zsinat főtárgyául tüzött első hittételnek szentirás elemzői szövegszerü kifejtése; a különböző oldalakról való tekintetbevétel és egybevetés miatt hosszas és gyakori ismétlésekkel teljes. Kétségkivül hasonlag voltak felfejtve és megvitatva a feljebb elsorolt többi tételek is és azoknak nyomán készült aztán, mint egyetemesen elfogadott eredmény, a következő hitvallás; a mely elibe fontos voltánál fogva vétetett fel szószerint e két bizonyiték és felelet.
Forrás
A MAGYARORSZÁGI PROTESTANSEGYLET KIADVÁNYAI XIX-ik KÖTET, PROTESTANS THEOLOGIAI KÖNYVTÁR SZERKESZTI, KOVÁCS ALBERT XV. KÖTET, A XVI. SZÁZADBAN TARTOTT MAGYAR REFORMÁTUS ZSINATOK VÉGZÉSEI. ÖSSZESZEDTE, A LATIN SZÖVEGEKET MAGYARRA FORDÍTOTTA ÉS TÁJÉKOZTATÓ JEGYZETEKKEL KISÉRTE KISS ÁRON PORCSALMAI LELKÉSZ ÉS SZATMÁRI ESPERES, BUDAPEST KIADJA A MAGYARORSZÁGI PROTESTANSEGYLET | Leporollak.hu