Ti asszonyiállatok saját férjeiteknek birodalmában legyetek (Kol. 3. 18.) | Ketskeméti Sigmond

2024.12.21. Off By neilnejmed

Ketskeméti Sigmond (Kecskeméti vagy Ketskeméty Zsigmond)

(Csajág, Veszprém vármegye, 1737. március 7. – Polgárdi, 1821. április 20.) református lelkész és esperes.

Ketskeméti Sigmond református prédikátor külömböző alkalmatosságokkal el mondott prédikátziói (Falusi prédikátziói)

48-57. o.

FARSANGI PRÉDIKÁTZIÓ.

Textus Kol. 3. 18.

Találkoztak, eleitül fogva ollyatén emberek, a kik Kérdésben hozták, söt disputálták azt: Hogy mellyik nemesebb teremtése az Istennek, a Férjfiú é, vagy pedig az Aszszony ember, és mellyiket illeti az elsőség? És disputatiojok majd abban határozódott meg, hogy az Aszszony embert nemesebb teremtésnek találták mint a Férfiut, és igy majd szintén, mind az elsőséget, mind pedig az uralkodást az Aszszonyoknak nyakokba vetették ezen okokonn:

I. Hogy az Aszszony nemesebb matériábul teremtetett mint a férfi; Ugyan is, a mi első Atyánk Adám, valamint egyéb oktalan állatok tsak a földbül teremtetett; de Eva Nemesebb matériábul minden teremtett állatoknál, t. i. az Adámnak oldala tsontyábul.

II. Mert az Aszszony embert, Eva Anyánkat, minden dolgok után teremtette az Isten, elöre minden dolgokat számára el készitvén. Még férjet is készitett néki az Isten, hogy semmi fogyatkozása ne lenne. És igy mint e világnak Királyné aszszonyát az Isten legutol hozta bé, mintegy mindenekkel el készült, s fel ékesült tárházba. Igy okoskodván már, azt hozták ki okoskodásokbul, hogy Nemessebb teremtése Istennek az Aszszony ember.

Távol legyen úgyan tölem, hogy az Aszszonyi Nem ellen valamit szóllyak; mert én is meg esmérem azt a Poetával:

Dulce merum, dulcis Conjux, Mens Conscia recti. Nil tribus his cunctis dulcius esse potest.

Az az: Nintsen az Istennek nemesebb áldása, mint ez három dolog, t. i. a jó bor, a jó Feleség, és a jó Lelki esméret: mindazáltal hogy a magam nemérül le vévén az elsőséget, és az Aszszonyokra ruházzam, azt sem tselekedhetem, az Apostol szavai ellen, a ki ezen disputatiot igy szakasztya ketté a Letzkében. Ti Aszszonyi állatok a ti tulajdon férjeiteknek birodalmokban legyetek, a miképen illik az Urban.

Mint elsőbbeknek, az aszszonyok a Férfiaknak tartoznak engedelmeskedni minden jó dolgokban.

Két részei vagynak: a Parantsolja az aszszonyoknak az ő férjeik eránt való engedelmességet ezekben a szókban: Ti aszszonyi állatok, a ti tulajdon férjeiteknek birodalmokban legyetek. b; Hogy a jó dolgokban legyenek engedelmesek, ezekben: A miképen illik az Urban.

A. Leg elsőben azt mondgya hát az Apostol: Ti aszszonyi állatok a ti saját Férjeiteknek birodalmokban légyetek.

Mit tégyen az aszszonynak az ő Férjének birodalmába lenni már lássuk.

1-ször Birodalmába vagyon akkor az ő Férjének, a midőn az asszony az ő szivében megesméri azt, hogy az ö rje néki feje, és igazgatója, és hogy ő az ő Férjénél alább való, ha szintén az ő Férjénél gazdagabb familiábúl való is, ha gazdagabb is, ha okosabb is az ö Férjénél: Ez a belső szivbéli meg alázódások az aszszonyoknak, az ő külső engedelmességeknek is fundamentuma, és kút feje, és e nélkül a belső meg alázodások nélkül az aszszonyoknak, ha külsöképen láttatik is valami engedelmességek Férjek eránt lenni, az tsak hipokrita, és tsalárd, eröszakos engedelmesség, melly Isten elött semmit sem ér.

Az Apostol is, midön Ef. 5. 33. azt mondgya: Az aszszonyi állat, az o férjét betsülettel tisztelje: azt mondgya, hogy nem tsak külsöképen tettesse engedelmességét férje eránt: hanem szivében is meg esmérje, hogy feje, néki igazgatója, nálánál nagyobb, és igy légyen osztán egedelmes néki.

2-szor Engedelmeskedik akkor, az aszszony az ő férjének, a midön, az ő természetit, indulattyát, a mennyire lehet a szabados dolgokban, az ö férjének természetihez s indulattyához alkalmaztattya. Ez ugyan nehéz dolog; de mennél nehezebb annál ditséretesebb az aszszonyokban, ha az ő férjeknek természetekhez tudgyák magokat alkalmaztatni. Nehéz ez; mert minden ember a maga természetit szereti, s azt javallya, azzal ellenkezőt pedig utál, mint a Poéta szóll: oderunt hilarem tristes, tristemque jocosi. Az az: Nem szeretik, a komor durvá természetüek, a vidám, és jó kedvüeket, a jó kedvüek ismét a komorokat, s durvákat.

Nagy dolog ugyan is embernek a maga természetit le vetkezni, és azzal ellenkezöt öltözni fel: mindazáltal szükség hogy az aszszonyok, a magok természeteket le vetkezzék, és az ő férjeikét öltözzék fel, és a melly aszszonyi állat illyen, méltó a ditséretre; mert ámbár a tükör igen szép legyen is, de ha a beléje nézőnek ábrázattyát, azon formára a mitsodás, ki nem mutattya, semmit sem ér; úgy az aszszony, akármelly szép, gazdag, okos légyen is, ha az ö férjének természetihez nem alkalmaztattya magát, semmit sem ér. Ki vévén a férfiaknak bünös tselekedeteiket.

Az aszszonyoknak ezen erköltsbéli magok alkalmaztatásokrúl szóll az Apostol 1. Kor 2. 34. igy szólván: A Férjhez ment aszszony szorgalmatoskodik azon, mi módon kedveskedhessék az ő férjének, a melly leg könnyebben úgy megyen véghez, ha az ö természetit, férjének természetihez formálni igyekezik.

3-szor Engedelmeskedik akkor, midőn az ő reája néző dolgokat szorgalmatosan véghez viszi: Leg első pedig az ö tisztei közzül ez, hogy szeresse az ö férjét, arrúl tiszti szerint gondot viseljen, légyen segitségül, vigasztalásul mindennémü dolgaiban. Tit 2. 4. Gen. 2. 18. Példa 31. 12. Második tiszti pedig az aszszonynak az, hogy az ó háza népére, s egyéb házi dolgokra, szorgalmatosan gondot viseljen.

Egy Plutarkhus nevü Historikus irja, hogy az Egyiptombeliéknél, az aszszonyok tsak azért, hogy az házra gondot viselhessenek, ide s tová ne járkálhassanak, tsizmát nem viseltek.

Továbbá: Lássunk már annak okairúl hogy miért legyenek az aszszonyok engedelmesek férjeikhez.

1-ször Azért, mert a kegyes lélek magát az Isten rendelésének örömest alája adgya, már pedig ezt az Isten úgy rendelte, hogy az aszszony, az ö férjének alájja vettessék. Gen. 3. 16. A te akaratod, a te férjed birodalmába lészen, és néki birodalma lészen rajtad.

2-szor Az Erőtelen az erösebbnek mindenkor tartozik engedelmeskedni, erőtelenebbek pedig az aszszonyok, és mindenkor alkalmatlanabbak a magok örízetekre, s igazgatásokra: Ezért is 1. Pét. 3. 7. Gyenge edényeknek neveztetnek. És így az aszszonyok mint gyengébbek tartoznak Isten parantsolattya szerint is az ő férjeiknek engedelmeskedni.

3-szor Az aszszony a férfiuból a férfiuért teremtetett, nem a férfiu az aszszonyi állatért, és így nemessebb lévén a férfiú, a nemtelenebb, minémű az aszszonyi állat, a nemesebbnek tartozik engedelmeskedni: Ezt beszélli az Apostol 1 Kor. 11. 8. 9.

4-szer Az Aszszony hágta által a Törvényt, és ő hajtotta el a Férjét is, és így ha elöször, a férfiú halgatott az aszszony után, szükség, hogy az eset után az aszszony halgasson a férfi után. Igy okoskodik az Apostol is. I. Tim. 1. 14. Lásd.

A Természeti dolgokban, midőn a természetnek folyási meg fordulnak, lészen menydörgés villámás: úgy ha az az Istentűl rendeltetett dolog fel fordúl, t. i. az aszszonyok nem engedelmeskednek az ö férjeiknek, menydörgés, lárma támad, és mindenek roszszúl folynak.

Ezek jóllehet így legyenek: mindazáltal a mint láttyuk, tapasztaljuk, az elsőbségre igen vágyokodnak sok helyeken az aszszonyok, és sok helyeken ezek viselik a süveget, ezek tartyák az igazgató kantár szárt. Mellynek

Első oka a kevélység, melly sokszor vagyon az aszszonyokba a szép formájoktúl, néha pedig nagy és gazdag familiábúl vett eredetektül, gyakran pedig az éles elmésségtűl, néha pedig férjeiknek együgyüségektül, holott ebben az aszszonyok könnyen zabolázhatnák magokat, ha meg gondolnák, hogy a férfiunak méltóságát, nem a szépségben, jószágban, gazdaságban kellene keresni: hanem az Isten rendelésében, a ki a Férjet fővé, urrá tette, az aszszonyt pedig a férfiunak birtokába vetette, melly Isteni rendelést, nem szabad holmi alávalóságokért meg változtatni

De ez is zabolázhatná még az aszszonyokat a Férjeik felett való hajazásban: hogy gondolnák meg azt, hogy valamikor Férjeiken kivánnak uralkodni, mind annyiszor az ördög munkálkodik bennek; Ugyan is az ördög hajtá el Evát, az Isten parantsolattya által hágására: Az Isten parantsolattya pedig ez is, hogy a férfiunak birodalmában légyenek az aszszonyok.

Második ok hogy az aszszonyok az ö Férjeiknek nem akarnak engedni, az ő Férjeiknek hipokritaságbúl való szeretetek; Ugyan is soha sem kiván az igazán engedelmeskedni az ő Férjének, a ki igazán nem szereti Férjét; mert az igaz szeretet, mindenkor engedelmességet diktál.

Ez ellen ez lehet az orvosság, hogy eröszakosan olly férfihoz, a kit a leány nem szeret, az ö szüléi ne adgyák; hanem ugy tselekedgyenek mint a Rebeka szüléi, a kit is bé hivának, midön Eliézer Isáknak kérte, és meg szolliták illyenképen: El mégyé ezzel a férfiuval? Rebeka felelt: El mégyek Gen. 24. 57. 58. Továbbá a Leányok is tsak tsupa gazdagságért, valamelly férfiuhoz ne mennyenek, ha gondollyák, hogy egyébként nem szeretik, hanem tsak a jószágért: Utollyára az új házasságnak kezdetiben kérjék az Istent hogy az ö sziveikben öntsön egymás eránt való meg változhatatlan szeretetet.

Harmadik oka, hogy némelly aszszonyok nem kivánnak az ö Férjeiknek engedelmeskedni ez: hogy nem szoktattak leány korokban, az házban való ülésre, az házbeli aszszonyokra néző dolgoknak folytatására: hanem a kivül való, hijjába való barangolásra, melly ellenkezik egészszen az házassági élettel. Város helyeken pedig ki kivánkoznak sokan sétálni menni azért, a mint a Poeta mondgya: Vt spectent spectentur et ipsa, az az, nem tsak hogy ök lássanak világot, hanem hogy öket is lássák mások: innét osztán származni szokott, a ruhába való bujálkodás, az házi dolognak el mulása.

Ez ellen pedig az volna az orvosság: hogy az illyetén aszszonyok gondolnák meg hogy ő nékik, nem több: hanem tsak tsupán egy személlyért kell magokat ékesgetni: Ha azért magokat ékesgetni akarnák, az együgyüségnek fejér Köntösében öltöznének fel, és a szemérmetességnek piros festékével pirositanák magokat, és az ö füleikben az Isten beszédének drága gyöngyeit függesztenék sel. Ezt parantsolja az Apostol is 1. Tim. 2 9.

B. Lássuk már a 2dik részében a Letzkének, hogy mitsoda dolgokban legyenek engedelmesek az aszszonyok az ö férjeiknek? Igy felel meg az Apostol: Az Urban az az, ha ollyan dolgot kivánnak tölök, a melly nem ellenkezik az Isten ditsösségével, ha pedig az Isten ditsösségével ellenkezöt parantsolnak, azokban ne engedelmeskedgyenek; mert inkább kell engedelmeskedni Isten, mint az emberek parantsolattyának, p. o. ha a te férjed pogány volna, és tégedet kénszerítene a te igaz vallásodnak meg tagadására, és az ö Pogány vallásának fel vételére, mi némü dologrúl szóll épen az Apostol a Letzkében, ebben nem tartoznál engedelmeskedni.

D. Kedves dolgot tselekesznek azok az aszszonyok Isten elött, kik az ő férjeiknek az Urban engedelmeskednek, mert ez az Isten akarattya hogy az aszszonyok az ö férjeiknek birodalmokban légyenek.

D. Az aszszony minden dolgában segitö társa tartozik lenni az ő Férjének a bünös tselekedeteket ki vévén.

Tisztetek kötellességetek hát aszszonyok: hogy a ti férjeiteknek engedelmeskedgyetek az Urban. Legyetek azoknak segitségek, szeretőik igaz szeretettel, így lészen áldott, kedves a ti házassági életetek Isten s emberek előtt Amen.

KÖNYÖRGÉS.

Te rendelted Uram a szent Házasságot a teremtésnek kezdetiben, mind e világnak fent maradására: mind pedig a te A. Sz. E. házodnak, mellyben tanulják az idvezülendők az idvességnek utját, terjedésére: mind pedig a végre, hogy a tiszta és szent Házasságban élő személlyekben ki ábrázoltassék a Jésus Kristusnak az A. Sz. E. házzal való egyesülése: Valamiképen azért, a te szent fiad az Ur Jésus, mint völegény azt kivánnya, hogy az ö jegyese az A. Sz. E. ház ötet Fejének, igazgatójának lenni meg esmérje, ötet szeresse, és néki engedelmeskedgyék: úgy te Uram azt kivánod, hogy minden aszszonyi állat, az ö tulajdon Férjének birodalmában légyen, és néki engedelmeskedgyen az Urban.

Ez jóllehet a te szent akaratod Uram: mindazáltal ezen te szent rendelésedet viszsza kivánnyák forditani a mi aszszonyaink közzül sokan, nem akarván az ö Férjeiknek engedelmeskedni, még az ö illendő parantsolattyaikban is az Urban.

Hogy azért Uram, a te parantsolataid szerint járó szolgaidnak, és szolgáló leányidnak találtassunk, mint kben, a férfiakban önts értelmet és okosságot, és szent indulatokat, hogy az ő feleségeiktül olly dolgokat kivánnyanak, mellyekben, ö nékiek engedelmesek lehesenek az Urban. A mi aszszonyainkat is ruházd fel szelidtségnek, alázatosságnak, engedelmességnek lelkével, hogy ne tartsák kissebbségnek az ő férjeiknek az Urban engedelmeskedni: Igy lészen Uram mind te elötted, mind az angyalok, mind pedig az emberek előtt kedves a mi házassági életünk Amen.

Forrás

Ketskeméti Sigmond polgárdi református prédikátor külömböző …szerző: Zsigmond Ketskeméti books.google.hu › books Zsigmond Ketskeméti · 1795