Szeplőtelen házaságy VI.
HÁZASSÁGI TÖRVÉNY RAJZ VAGY A HÁZASSÁGI TÖRVÉNYEKRŐL VALÓ TANÍTÁS MELYBEN A MÁTKASÁG, MEGMÁSOLÁS ÉS ELVÁLÁS KÖRÜLTI HÁZASSÁGI KÜLÖNBFÉLE ESETEK FELHOZATNAK, MEGVIZSGÁLTATNAK, ÉS A TUDOSOK VÉLEMÉNYEİKBÖL, KÖZÖNSÉGES ZSINATOK FOLYTÁIKBÓL ÉS VÉGZÉSEIKBŐL MEGHATÁROZTATNAK.
F. CSERNÁTONI BOD PÉTER
M. Igeni Ref. Pap és a K. Fejérvári Egyházi Vidék Jegyzője által.
Kolosvár, 1836
(A képen házassági törvénykönyv borítója, valamint az oldaljegyzetekkel ellátott 1608-as Károli (Hanau) Biblia látható, az 1Mózes 38. fejezeténél kinyitva. Az vershez fűzött magyarázat a következő Károli Bibliákban volt megtalálható a magyar egyháztörténelemben: Vizsolyi Biblia – 1590; Hanau Biblia – 1608; Váradi Biblia – Nagyvárad-Kolozsvár – 1661; Pest – 1765. A kommentárok vélhető eredeti forrása a britek, puritánok körében népszerű Genfi Biblia – 1557, így a magyarázat hazai és nemzetközi hatása, valamint közismertsége felmérhetetlen mértékű.)
284. A Sodomai bűn büntetése.
Ez az utálatos bűn azzal esik meg, ha mikor az ember oktalan állatokkal — vagy a férfi férfival, vagy a férfi aszszonnyal ugyan, de nem a szaporodásra rendelt edényben közösködik. Irott törvény nem találtatik róla: de szokásból béjött büntetése az, hogy az oly férfiak megégettessenek; vagy a Sodomai bűn különbségéhez képest, elébb fejek vétessék, azután testek a megégetésre rogusra vettessék, egyszersmind pedig az oktalan állat is elvesztessék, hogy akkora istentelenségnek semmi látható nyoma ne maradjon.
A vétek iszonyatosságára itt is elegséges, a végbevitelre való törekedés, vagy külső tselekedettel világosságra jött szándék. Steph. Huszti Lib. III. Tit. XIX. Megjegyzésre méltó, hogy 1085-ben a Fejérvári Ország Gyülésén a végeztetett volt, hogy Fejedelmi tekintettel Feleltető Bírák küldettetnének ki a Vármegyékre, kik ily esetben a szolgáknak, szolgálóknak, s akármely jobbágyoknak is Uraik ellen való vallomásaikat bévennék, az 1685-beli I. Art. szerént.
232. Szabad-é a kiherélteknek Házasságra lépni?
Minden törvényes Házasság megkívánja a személynek tehetősségét. Tehát a tehetetlennel kötött Házasság telyességgel semmi; s különbféle veszedelmekre nézve meg se kell engedni. Böhm. Lib. IV. T. XV. 3. 14. Béza pag. 274. Mert
1) Nem találtatik ott a Házásság czélja, a szaporodás reménysége. 2) Tisztességtelen társasági élet. Nem is kell az oly leányt meg szenvedni, a ki se szűz se anya nem akar lenni; ki állani azt, a mi a szaporodásra intéztetett — s szülni még is nem akarni. 3) Edgy ily leány megtérhet — hogy kivánjon többé nem fertéztettetni, hanem anyává lenni. 4) Ezekre ha Papi áldás ruháztatik az öszve kötéskor, a csak tsufsággá válik.
234. Hátha valamely Leány Herélthez akar férjhez menni?
A Herélthez akaró — máshoz pedig férjhez menni nem akaró leány, mit akar egyebet, hanem hogy ő se szűz se anya ne legyen? El tűrni azt, ami a szaporodásra intéztetett, de szülni még is nem akarni — már az ilyennek ki enged meg? Ki hagyja azt — úgy mond Kokczéjus — helybe? (in Consiliis p. 18.) Mi lesz, ha a Herélthez köttetett leány, valamikor megtér, és a mit Neme, s a Természet javall — kivánjon többé nem fertéztetni, hanem anyává lenni — valyon ekkor az ebben az edgyütt lakásban lett megedgyezése által meggátoltatik-é abban, hogy azzá ne legyen a mire őtet ISTEN teremtette? Következés: Nem kell megengedni, hogy a leány herélthez menjen.
251. Valyon a szüz-életi Házasság szabados-é? Vagy lehet-e azt oly feltétellel kötni, hogy ahhoz soha testi közösülés ne járuljon?
Ellenkezik az a Házasság czéljával: Gyümölcsözzetek, és szaporodjatok és a PÁL tudományával, 1 Kor. VII, 2, 3, 4. A paráznaságnak eltávoztatásért minden férfiunak tulajdon felesége légyen, és minden aszszonyi állatnak tulajdon férje. A Férfi, a mivel tartozik, megadja az ő feleségének, hasonlóképen az aszszonyi állat is a férfiunak. Az aszszonyi állat nem bír az ő saját testével, hanem a férfiu; hasonlatosképpen a férfiu nem bír az ő saját testével, hanem az ő felesége. Minthogy mind azáltal a Házasság nem csak emberi erőtelenség orvossága, hanem vigasztalása is az emberiségnek, ha idősebb személyek kivánnának oly móddal öszve köttetni, meglehet azt engedni, s meg is kell.
Forrás
Házassági törvény rajz vagy a házassági törvényekröl való tanitás (hung.) | Bod Péter